zaterdag 25 november 2006

Een dolfijn is geen vis, maar een zoogdier

Rollen:

Nichtje Hannah, vijf jaar, derde kleuterklas.
Nonkel Koen.

Nichtje Hannah: "Kijk eens, nonkel Koen!"
Nonkel Koen: "Ja, Hannah?"
NH: "Hier is een kaart van de hele wereld, met allemaal prentjes van dieren er op."
NK: "Oh, mooi, wat een mooie kleuren!"
NH: "Ja, en hier beneden staan alle dieren nog eens bij elkaar, en ik moet zoeken waar ze wonen."
NK: "Aha, dat is interessant. Kijk, een gorilla, die wonen in Afrika. Kan je de gorilla vinden?"
NH: "Uimmm, uimmmm... Hier!" (wijst een punt midden in Afrika aan.)
NK: "Heel goed!" (Voelt zijn "belerende" kant boven komen) "En hier zie ik een orang oetan. Die leven in Azië. Kan je een orang vinden voor nonkel Koen?"
NH: (laat haar blikken over de kaart glijden, tot ze een heel eind oostelijk van Afrika komt...) "Hier!"
NK: "Héél goed. Dat is inderdaad in Azië! En kijk, een dolfijn! Vind je een dolfijn op de kaart?"
NH: "Hier! In de zee!"
NK: "Precies! In de zee! En dat is eigenlijk heel vreemd, want een dolfijn ziet er wel uit als een vis, maar het is helemaal geen vi-..."
NH: "Nee, dat weet ik, want een dolfijn is een zoogdier!"

Nonkel Koen terug naar af. In zijn tijd speelde de kleuters van vijf jaar met een snottebel aan hun neus met de pottekes.

Noot. Nichtje Hannah heeft een broer, Jeroen. Die deed al eens mee in:
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/01/theoloog.html

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vraag me wel af in hoeverre Hannah een besef heeft van wat "zoogdier" betekent. Mijn indruk (en ik hoop dat ik mis ben) is dat kinderen wel snel geleerd wordt dat bij dolfijn het etiket "zoogdier" hoort maar zonder uitleg van wat het (belangrijke) verschil is tussen een vis of een zoogdier of vogel, reptiel of amfibie. Dat moet geen grote uitleg zijn maar het zou toch iets meer mogen zijn dan een kwestie van het juiste etiket op een dier te kunnen plakken.