zaterdag 29 januari 2011

Kwestie van het VOORAL niet te vergeten...

Eén van de serieuze Amerikaanse presidentskandidaten voor 2012 is Mitt Romney. Maar die heeft serieuze problemen, want ooit heeft hij als gouverneur van zijn staat een reorganisatie van de gezondheidszorg doorgevoerd, die later door (de intussen president geworden) Obama bijna copy and paste voor het ganse land is ingevoerd. Maar omdat (zoals iedereen weet) Obama een communist is, was heel die hervorming van de gezondheidszorg zomaar ineens een communistisch complot! Daarvoor had ik zelf al eens een formeel bewijs gemaakt:

http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2010/03/obamas-communistische-inspiratiebron.html

(... hoewel de lezer die tot bij de bronvermelding leest zich zou kunnen afvragen of ik het wel letterlijk meende, natuurlijk...)

Hoe dan ook, intussen hadden de Republikeinen een probleem. Want als de politiek van Obama een communistisch complot was, èn zo goed als copy and paste van een maatregel van hun eigen presidentskandidaat, dan... dan...

Oeps?

Dus tenzij de veelbelovende kandidatuur van Romney maar meteen wordt afgevoerd moet er dringend een Verhaal bedacht worden. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat Verhaal er dan precies zal uitzien, maar zelf heb ik me al vaak voorgesteld dat we al snel zouden te horen krijgen dat Romneys bewind helemààl niet hetzelfde was als Obamacare want... [gevolgd door de litanie uit het credo die ze desgevraagd moeten kunnen opzeggen].

Dus is het erg belangrijk dat we, ruim op voorhand, vastleggen voor het nageslacht dat we dat credo maar niet te veel moeten geloven. Omdat Karl Rove, één van hun eigen grote kanonnen, zelf met zoveel woorden heeft gezegd dat "Romneycare" en "Obamacare" inderdaad twee druppels water zijn. Bijvoorbeeld (onder vele andere):

http://www.huffingtonpost.com/2011/01/20/karl-rove-mitt-romney-health-care_n_811842.html
http://www.thestatecolumn.com/articles/karl-rove-slams-mitt-romney/

Dus for the record, Rove zegt dat het "een probleem" is, en dat het "een fout" was, maar vooral zegt Rove:

"(...) what they did in Massachusetts looks so much like what Obama tried to do to the country (...)"

Vooral zegt Rove, dus, letterlijk, dat "Romneycare" heel erg lijkt op Obamacare. Het is maar dat we het niet vergeten, de dag dat we om de oren zullen geslagen worden met hoe dat eigenlijk allemaal helemaal niet waar is.

En toch, versta me vooral niet verkeerd. Voor zover ik weet is Romney iemand uit ons eigen liberale kamp: dus gebaseerd op heel veel factoren (zoals onder meer de verdere prestaties van Obama) kan ik me heel goed voorstellen dat ik eerder voor Romney zou zijn. Natuurlijk, ik zou ook eerst antwoord willen hebben op "mijn" standaardvraag aan iedereen die een béétje serieus wil genomen worden in buitenlandse politiek:

Wanneer wist je wat een verdwaasd idee de Irakoorlog was?
Wanneer heb je dat voor het eerst openlijk gezegd (url)?

(Origineel, voor zover ik weet, van Brad DeLong.) Dat kom ik nog wel te weten tegen dat het zo ver is. Intussen is het heel goed mogelijk dat ik zal vinden dat Romney niet op dat "copy and paste" moet worden afgerekend. Alleen, waar ik dom rechts zeer beslist niet mee wil zien wegkomen, is dat Obamacare een communistisch complot is. Neen, dus, het kan niet genoeg herhaald worden, per de opmerkingen van Karl Rove lijkt Obamacare erg goed op het beleid van Republikeins presidentskandidaat Mitt Romney.

Ze willen de meest elementaire feiten negeren en loeien en schelden ("communist") als ze hun zin niet krijgen? Het is allemaal wettelijk toegelaten, zoals het ook wettelijk toegelaten is vast te stellen dat ze alleen maar "dom rechts" zijn. Maar als een luciede rechts met een fatsoenlijke kandidaat komt, wiens liberale ideeën nu eenmaal door de huidige president zijn gecopiëerd - waarom zouden wij dan niet suggereren dat het origineel misschien wel beter is dan de copie?

Geen opmerkingen: