woensdag 7 januari 2009

Verkeerslichten...

Gisteren was er weinig verkeer op de baan. Ik voelde het aan onze steenweg, ik voelde het op de A12 autoweg, en ik voelde het aan het Brussels stadsverkeer. Maar ik voelde het niet aan het einde van die A12 autoweg, want daar stond een monsterfile zoals ik er maar zelden (op die plaats) één gezien heb. Tot ver voorbij de Ring stonden we aan te schuiven, op een dag die er verder qua verkeer als een vakantiedag uitzag.

De file loste op voorbij het rond punt dat "Dikke Linde" heet, waar een verkeerslicht een kruispunt bedient, zodat verkeer dat uit de buurt van het Atomium komt ook de invalsweg naar Brussel op kan. En het loste niet op zoals op andere dagen, in de zin dat je vanaf daar iets sneller vooruit kon schuiven. Neen, het loste op in de zin dat je vandaar in één ruk aan elke gewenste snelheid tot aan de kleine ring kon rijden.

Kortom, het probleem was dat verkeerslicht. Nu heeft een tijdje geleden in de krant gestaan dat je de files met een gevoelig percentage kan verminderen door gewoon de verkeerslichten beter af te stellen. Om van de vraag of ze er om te beginnen moeten stààn (1) nog te zwijgen. Natuurlijk verklaarden een aantal verkeersdeskundigen onmiddellijk dat dat een tikje naief was (want de regeling was immers door die verkeersdeskundigen zelf in elkaar gezet), maar er bleef toch hangen dat er in Nederland wel degelijk resultaten mee waren geboekt.

Daar moest ik aan denken toen ik in die enorme file ruim de tijd had om verschillende malen zelf te zien: ongeveer tien (10) tellen nadat het licht waarvoor die honderden auto's stonden aan te schuiven op groen was gesprongen, sprong het weer op rood, waarna het licht gedurende een kleine tien tellen op groen sprong voor de vijf tot tien wagens die uit de richting van het Atomium kwamen. Aangezien het volgens mij, die daar al jaren passeer, niet zo is dat het altijd over een tiental tellen gaat, neem ik aan dat iemand het op tien tellen heeft afgesteld. En aangezien ik niet denk dat dat op willekeurige basis gebeurt, neem ik aan dat iemand dat bewust beslist heeft.

En wat ik nu graag zou kunnen vragen aan de Homo sapiens die dat inderdaad beslist heeft, is wat er in zijn hoofd omging toen hij vond dat de vijf tot tien wagens uit de richting van het Atomium ongeveer evenveel tijd nodig hadden als de honderden wagens die van de autosnelweg kwamen. Denkt hij of zij dat de chaos groter zou worden, of kleiner, of gelijk zou blijven als de honderden wagens nog één seconde groen hadden per beurt, en de anderen twintig? Hmmmmm?

Ook vraag ik me af wat hij of zij te moeilijk zou vinden aan de volgende subtiele redenering. Neem aan dat bij het wisselen van de verkeerslichten telkens vijf seconden verloren gaan terwijl het licht voor geen van beide richtingen op groen staat. In dat geval zagen we deze morgen voor elke beurt waarbij beide richtingen tien seconden groen hadden ook tien seconden verloren gaan, zijnde een derde van de beschikbare tijd. Neem nu aan dat de richting waaruit honderden wagens de stad inrijden 55 seconden groen licht kreeg, terwijl de vijf tot tien wagens uit de richting van het Atomium 25 seconden kregen. Indien er dan ook telkens vijf seconden verloren tijd worden bijgeteld krijgen we 10 verloren seconden over een totaal van 90, zijnde één negende van de totale tijd. Ik zal het tijdsverlies dat optreedt wanneer auto's veel vaker allemaal tegelijk moeten stoppen en weer optrekken genadiglijk negeren: maar goed dat ik niet in een sarcastische bui ben.

Wat zou er nu moeilijk zijn aan het inzien dat een verkeerslicht dat het verkeer op een kruispunt met een factor drie efficiënter regelt een impact heeft op de lengte van de files?

Let wel, ik kan natuurlijk dingen over het hoofd zien. Als iemand de bedoeling had de hoeveelheid smog boven Brussel te verhogen, of de concentratie uitgestoten CO2 omhoog te drijven, dan had hij niet veel beter kunnen bedenken dan honderden auto's verplichten stationair hun motor te laten draaien, op een dag en een plaats waar ze even goed op twintig seconden hadden kunnen passeren.

--------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/11/het-slechtst-geplaatste-verkeerslicht.html

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Over het algemeen zijn verkeersdeskundigen (typisch een cel van 1-3 mensen in een politiezone) bekwame mensen. Het probleem met situaties zoals je ze beschrijft is dat heel vaak iemand van openbare werken in de aanbesteding vaag iets vermeld over verkeerssignalisatie zonder ooit een verkeersdeskundige te raadplegen.

Een verkeerslicht is beter dan geen verkeerslicht omdat verkeer uit een zijstraat anders nooit de hoofdweg opgeraakt.

De oplossing voor dit probleem zijn verkeerslichten met dichtheidsmeters of sensoren, zodat de duur van elke signaal automatisch kan aangepast worden.

Kri.st zei

Je kan verkeerslichten koppelen aan detectoren die vaststellen hoeveel auto's te wachten staan voor het licht. Dan wordt er nooit langer groen gegeven dan nodig. Dat doet men zo in Nederland. Dat doet men zo in Duitsland. Dat doet men in Zwitserland.
Alleen dus in België niet.

Anoniem zei

Ik ben niet zo zeker dat er geen detectors staan. In dit geval maken die detectors weinig verschil. De situatie zoals Koen die namelijk beschreef zou WMB een perfecte afstelling kunnen zijn indien de file na het verkeerslicht doorging. Vooral als je daarbij rekening houdt met hoe mensen in een file de neiging hebben om het kruispunt op te rijden ook als ze er niet af kunnen en het dus voor het dwars verkeer blokeren als de lichten wisselen.

Je hebt dus niet alleen detectoren nodig die vaststellen hoeveel wagens wachten voor het licht maar ook detectoren die nagaan wat de situatie is na het licht als je een goede afstelling wil.

Anoniem zei

I hate these people who go into a crosspoint, through green traffic lights when it is obvious that they probably won't be able to leave the space fast enough to let the cars coming from the other street pass.
I hate them because they force me to do it too! You reach a point where the law abiding citizens could spend hours not crossing a street because others will always occupy the middle of the crosspoint. Another example of prisoners dilemma and cooperation, I guess.
I really wonder why the cops don't act on those infractions. That should be the subject of a great communication campaign. It creates a lot of traffic jams too.

Serge

Koen Robeys zei

Wel, ik krijg echt wel het gevoel dat ik beter wat meer over het verkeer, en wat minder of filosofie zou posten...

Maar ik klaag niet, de zwakker periode van dit blog lijkt echt helemaal aan de maand december te hebben gelegen.