woensdag 28 november 2007

Het slechtst geplaatste verkeerslicht van België

Een collega was niet erg onder de indruk van mijn "slechtst geplaatst verkeerslicht van België" (1). De verkeersstroom, zegt hij, stropt even goed op voorbij dat verkeerslicht, dus als je het gewoon zou weghalen zou je nog altijd een opstopping van het Museum van Laken (2) tot het Troozplein zien.

En dat is ook zo. Maar toch: een aanzienlijk aantal dagen per jaar is het vakantieperiode. En in die periodes heb ik al vaak gezien dat het verkeer voorbij dat licht niet opstropt, maar ervoor wel. Kortom, het licht heeft een effect. En nu weet ik niet hoeveel vaten petroleum het verkeer opstookt, maar zeg dat het over een miljoen vaten gaat. Als je dat met één percent kan doen afnemen, dan zorg je ervoor dat er 10,000 vaten petroleum minder verstookt worden. Alle beetjes helpen! 10,000 vaten aan 100 USD is één miljoen dollar! Als we dat al onbelangrijk vinden, waarvoor komen we dan nog uit ons bed?

Maar er is meer. Door het spel van sluipweggetjes, omwegen en experimenten arriveer ik nogal onverwacht op een punt juist voorbij dat slechtst geplaatste verkeerslicht van België. En wat zie ik? Dat punt dat enkele jaren geleden zo vast stond dat ik begonnen ben met het zoeken naar sluipweggetjes, rijdt praktisch alsof het een zondagmorgen was. Ik heb het nu enkele keren opnieuw geprobeerd, en jawel hoor. Aangezien ik 's avonds ook in de andere richting rijd denk ik te zien waar het aan ligt. De tijd dat het licht op groen staat (en in de andere richting op rood) is, denk ik, langer geworden. Dus rijdt het verkeer vlotter de stad binnen... maar dan wel pas vanaf het slechtst geplaatste verkeerslicht van België!

Voor dat verkeerslicht, van praktisch de A12 tot de kerk van Laken (juist bij het slechtst geplaatste verkeerslicht van België) staan we aan te schuiven en vaten petroleum te verstoken alsof er te veel olie, en te weinig CO was. En eenmaal daar voorbij ligt de weg haast open tot aan de kleine ring.

Vandaag stond ik er weer mondjesmaat aan te schuiven. Er passeert me een fietser langs het fietspad aan de rechterkant. Hij heeft niet het licht 150 meter achter mij gekozen om over te steken. Hij kiest ook niet het licht 150 meter verder om over te steken. Hij houdt halt aan het slechtst geplaatste verkeerslicht van België, waar het rode licht geen verkeersstroom in de andere richting in gang zet, omdat er helemaal geen kruispunt is. Hij drukt op de knop en het licht springt op rood. Een minuut lang staan tientallen auto's aan te schuiven, en mee de file te veroorzaken tot bijna aan de A12. Dan springt het weer op groen, en enkele minuten later zit ik praktisch in het centrum van Brussel.

Hoeveel vaten petroleum zou dat geweest zijn, vraag ik me af, alleen om die ene fietser toe te laten niet 150 meter eerder, en ook niet 150 meter verder, maar juist op dat punt over te steken?

-----------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/11/verander-ineens-de-landkaarten.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/02/het-museum-van-laken.html

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die verkeerslichten Koen, die worden geplaats op advies van "verkeersdeskundigen".

Ooi was een vader zich tegen mij aan het beklagen over de slechte schoolresultaten van een van zijn kinderen. Ik trooste hem met de woorden :-) ach als ze echt voor niks goed zijn kunnen ze nog altijd verkeersdeskundige worden.

Daarom dus staat dat licht daar.
Groeten,
Benny

Koen Robeys zei

Overigens ken ik zo ook een bedrijf dat een gebouw neerzette, maar daar maar een beperkt aantal parkeerplaatsen mocht in onderbrengen. De verkeesdeskundigen wilden het openbaar vervoer aanmoedigen...

En dus worden er nu elke dag ettelijke vaten petroleum verstookt door auto's die op zoek naar parkeerplaats door de zijstraatjes dwalen, en andere auto's die in de files staan die veroorzaakt worden door de auto's die naar parkeerplaats zoeken.

En de verkeersdeskundigen, ze boerden voort.