dinsdag 6 november 2007

België: "kan" het, of "moet" het?

Met de toon over de formatiegesprekken die almaar somberder klinkt, merkte een collega op dat er misschien wel nieuwe verkiezingen aankwamen. Aangezien ik altijd gelegenheden benut om mijn grote mond open te trekken over onderwerpen waar ik niet veel van weet, maakte ik mijn standaard opmerking, dat in dat geval Bart De Wever veel stemmen zou halen.

"Werkelijk?" vroeg de collega verbaasd, "zou het separatisme dan toch in de meerderheid komen?"

Tot mijn schande moest ik opmerken dat ik me er niet eens van bewust was dat De Wever een separatist was. "Echt?"...

Tja, nu ik me nog maar pas heb laten uitschelden omdat ik maar een 65% separatist was (1) durf ik natuurlijk helemààl niet veel meer zeggen. In elk geval, ik kreeg wat vlugge politieke voorlichting. De Wever, dus, heeft verklaard (volgens die collega, welteverstaan) dat het wat hem betrof "België als het moet, zonder België als het kan" was.

Ah. Kijk. Welwelwel. Tja, inderdaad, dat is nog een stuk sterker dan wat ik ervan denk. Bij mij is het eerder "België als het kan, zonder België als het moet". Zoals het nu gaat (ik bedoel, met de PS aan de macht) kan het wat mij betreft niet. Dat de taalbarrière en ruimtelijke afstand het voor de torenhoge werkloosheid in Charleroi onoverkomelijk maakt om af te komen op de vele bordjes die hier in Mechelen techniekers en chauffeurs zoeken, dat kan gezien de vele Polen die hier rondlopen wat mij betreft niet. Een hoop andere stoten waar ik het onder dit label ("politiek, België") al over gehad heb, kunnen voor mij niet.

En als dat allemaal toch moet, dan zullen de separatisten van mij geen last hebben.

Maar als er over al die dingen te praten viel; als er geen reden was om almaar noordelijker in het land de boel te verfransen en als er werk gemaakt werd om, wel, er werk van te maken, en zo nog een paar, dan hoeft België van mij helemaal niet op de schroothoop.

Maar veel belang hecht ik er niet meer aan, dat is zeker.
-----------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/10/65.html

Geen opmerkingen: