zaterdag 13 oktober 2007

65% separatist...

Ik ging naar de "Belgometer" (1) van de krant De Standaard en haalde een score van "65% separatist".

Ui.

Dat had ik niet verwacht. 50 - 50 had ik verwacht (eerder onverschillig tegenover het Koninkrijk) of licht separatist had ik verwacht, en desnoods licht unionistisch - wie weet hoe ze die tests in mekaar duwen - maar 65% separatist? Dat had ik niet verwacht.

Toch niet omdat ik het een dwaas idee vind om schoolkinderen verplicht de Brabançonne aan te leren, zeker?

Ik voel me eigenlijk helemaal geen radicaal. Ik voelde me een beetje Republikein worden, de dag dat clown Filip een "eredoctoraat" in de (hou je vast) filosofie kreeg uitgereikt. En zelfs dat duwde me nog niet over de schreef (hoewel de enorme belediging aan het adres van al die serieuze mensen die wel de moeite genomen hebben om enkele simpele dingen over de realiteit te leren me natuurlijk niet ontgaan was). Wat me destijds over de schreef duwde was dat er in de controverse daarover een lezersbrief verscheen, waarin de één of de ander behoorlijk geënerveerd wilde weten wat "ons" bezielde om dat zelfs maar in vraag te durven stellen. Het had het Hof behaagd (behààgd!) het doctoraat te aanvaarden (aanvààrden!!) dat het gepeupel (wijzelf) hadden aangeboden, en wij moesten daar dankbaar enzovoort enzovoort om zijn.

En toen ben ik gaan beseffen: zo'n mensen bestaan echt.

En omdat de lichtsnelheid niet goed genoeg is om duidelijk te maken dat ik nooit iets met dat "niveau" wil te maken hebben noem ik mezelf sindsdien maar "Republikein".

Je ziet, niks ernstigs, niks fanatieks.

Vanzelfsprekend is er ook al lang een zekere wrevel, eerder langzaam groeiend, over het "Koningshuis" (2) of sommige nogal vreemde consequenties van ons dierbaar vaderland (3), maar alweer, niets fanatieks. Of haha, die paar keer dat ik me verwonderde over de vele aanbiedingen van jobs hier in het Mechelse, lassers, techniekers, mechaniciens, en die vaak door Polen worden ingevuld omdat Charleroi nu eenmaal te ver ligt, en daarbij, daar spreken ze immers geen Nederlands?

Al die dingen hadden me doen verwachten dat ik waarschijnlijk 51% separatist ging zijn. Maar het is dus 65% geworden. Hopelijk is het niets ernstigs.

Zou er dan toch iets aan het schuiven zijn, hier bij het bedeesde, bescheiden en gemoedelijke deel van de Vlamingen?

----------------------------------------
(1) http://www.standaard.be/messagent/messagent.aspx?ID=1z13pXxh1919
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/01/hij-wil-respect-en-ontzag.html
EN http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/02/het-museum-van-laken.html
(3) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/02/de-dwazen-die-ons-regeren.html

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Op je eigen blog Koen, mag je dat waarschijnlijk bekennen zonder direct voor krapuul versleten te worden zoals we al eens op een andere blog gemerkt hebben.
Maak je maar geen zorgen; mijn score is 93% separatist. Je ziet maar: het kan nog erger :-)
Groetjes,
Benny

Anoniem zei

Ik ben 56% unionist, maar heb geen mening over het koningshuis. Tegelijkertijd ken ik iemand die 62% separatist is en tegelijkertijd aanhanger van het koningshuis. Impliciet laat je echter doorschemeren in je blog dat dat een contradictie is. Of interpreteer ik iets verkeerd ?

XXX zei

73% separatist - waarschijnlijk omdat ik tegen het koningshuis ben en omdat ik het splitsen van de sociale zekerheid een goede zaak vindt. Maar ja, je hebt gelijk 'x% separatist' (of unionist) is een beetje een domme uitdrukking als je niet het onderscheid maakt tussen een democratische mening hebben en - laat ons maar zeggen: vendelzwaaiend en stenengooiend gaan betogen.

Koen Robeys zei

Tonny: In *mijn* ogen is dat nogal contradictorisch, maar eerlijk gezegd mag iemand daar van mij een andere mening over hebben.

Bruno: Ik hoor van een collega dat hij ook in de 70 scoort... Ik voel me alweer helemaal gerustgesteld: ik blijf eigenlijk nog braaf :-)

Anoniem zei

ik beschouw mezelf als 100% separatist... en een blog van iemand die zich schaamt om ook maar een beetje separatist te zijn lees ik niet... nooit echt interessant gevonden... en nu dus verfoeilijk

betaal jij maar voor de walekloten

Koen Robeys zei

Anoniem: als je er nu nog een naam bij had durven zetten, hadden we het misschien een beetje serieus kunnen nemen...

Koen Van Hoof zei

Trek het je niet aan! Ik kom uit bij 79% separatist en dat is eigenlijk nog vrij mild want ik had een hogere score verwacht!