vrijdag 5 oktober 2007

Filosofie.be

Nadat ik al enkele keren mijn beklag heb gedaan over de 90,000 blogs (of zoiets) die de Blogoloog (1) opvolgt en ze grotendeels wat licht vond uitvallen, volgde alsnog de les in realiteitszin. Ik ontdek (maar niet op eigen kracht) "filosofie.be" (2). En werkelijk vinden we hier een aardig groepje blogs van mensen die met filosofie bezig zijn, geordend met een zekere uniforme presentatie, en blijkbaar dagelijks aangevuld met enkele berichten van minstens een paar van de deelnemers.

Het niveau lijkt me hoog, zonder dat het onleesbaar of oersaai wordt. Ik besef dat de buitenwereld denkt dat filosofie per definitie oersaai is, maar dat is dus echt niet zo. OK, het zal wel nooit Suske en Wiske zijn, dus als je er helemaal niet over wil nadenken, mij goed, hoor, natuurlijk ligt het allemaal aan de filosofen... Waar had het anders zelfs maar kunnen aan liggen?

Intussen heb ik er enkele keren dingen gelezen die ik best heel interessant vond, noem het "serieus", maar die toch zo gebracht waren dat ik ze haast "speels" zou durven noemen:

Het hoogst mogelijke compliment!

Met dit soort dingen maakt het internet zijn enorme belofte toch een béétje waar. Overspoeld door de orkaan van onzin die het geworden is, kan de mensheid niet vermijden dat hier en daar toch eilanden van betekenis ontstaan. En ja, omdat mensen zoals ik niet buitengewoon handig zijn in het opsporen en herkennen daarvan is het belangrijk dat we het bestaan van dat soort sites aan elkaar doorgeven. Ik zou zeggen, geef het een kans, voor de typische lezer van Speels maar Serieus zou dit echt haalbaar moet zijn.

En vaak véél beknopter...

---------------------------------------
(1) http://www.blogoloog.be/
(2) http://www.filosofie.be/

1 opmerking:

Anoniem zei

Bedankt Koen voor het compliment! "Eiland van betekenis" vind ik zelfs nog een mooier compliment voor filosofie.be :-)