zondag 25 november 2007

Verander ineens de landkaarten!

Geregeld zie ik met een mengsel van geamuseerdheid en berusting politiekers die hun kostbare tijd wijden aan het probleem van de files. En in het bijzonder denk ik nu aan het probleem dat die files het gebruik van sluipweggetjes stimuleren, zodat brave, onschuldige gemeentes - waarvan de inwoners natuurlijk nooit op het idee zouden komen om sluipweggetjes te gebruiken - met enorme porties verkeer opgezadeld raken.

En de politiekers zouden geen politiekers zijn als ze niet meteen aan oplossingen dachten. Het sluipverkeer, zo redeneren ze, wordt vergemakkelijkt door het gebruik van de GPS in de wagen. Dus, redeneren ze, we passen de informatie aan die de GPS laat zien, zodat iedereen de normale hoofdwegen naar zijn bestemming te zien krijgt, en niet de alternatieve sluipweggetjes, en...

Opgelost!

En ik weet zeker, beste lezer, werkelijk heel erg zeker, dat ze zich, vaagweg, ergens aan de rand van hun bewustzijn annex voorstellingsvermogen, bewust zijn van het feit dat er een kleine vijs aan het bouwwerk van hun staatsmanschap los zit. Ergens, zo durf ik mijn hoofd verwedden, beseffen ze dat mensen die hun GPS gebruiken om alternatieve wegen te vinden, en vaststellen dat dat niet meer lukt niet langer die GPS zullen gebruiken.

Want zie je, beste politiekers, als de bedoeling van die mensen was hun GPS te gebruiken, en de aanleiding daartoe alleen maar één of andere file was, dan zou dat misschien een sterk idee geweest zijn. Maar in werkelijkheid, beste politiekers, is de bedoeling van die mensen de files te vermijden, en is de GPS alleen maar het modernste instrument om dat te doen.

Laat me naar het andere extreem gaan, en een voorbeeld bekijken van het meest primitieve niveau waarop je kan proberen files te vermijden: ikzelf. Gespeend van enig ruimtelijk inzicht, en quasi allergisch voor landkaarten (en natuurlijk hebben mensen zoals ik geen GPS), moet de koenmobiel al serieuze problemen ondervinden voor hij op goed geluk af iets probeert dat ruwweg in de goede richting loopt. Met de gevolgen die je kan raden...

Alleen, die pogingen gebeuren voornamelijk op plaatsen waar je veel komt. Dus nadat je in ruimtesnaam dan maar weer enkele keren door de ellende hebt gebeten probeer je het op dezelfde plaats nog eens opnieuw, en je probeert ergens iets anders... En zou je geloven dat er niet meer dan een paar weken nodig zijn en zelfs een nijlpaard als ikzelf kent een ruim arsenaal aan alternatieven? Puur trial and error!

En dan hebben we het niet eens over die recentere krijgslist, de Landkaart, die andere mensen wel eens durven inzetten. Ja, dank zij nog recentere hoogtepunten van vernuft, het internet, begin zelfs ik die te gebruiken, omdat ik verschillende versies, met verschillende schalen kan printen en meenemen. En ik zweer je dat ik op die manier uitgerust nog maar heel zelden verkeerd rijd. Zelfs niet in Zoersel.

Kortom (beste politiekers), van gissen en missen, over landkaarten via internet tot GPS, hebben we het over een brede waaier aan middelen die gebruikt worden om files te vermijden. Als één van die middelen niet zou werken zal de gebruiker niet langer beroep doen op dat middel, maar wel op andere middelen. Want (beste politiekers), het toenemende gebruik van sluipwegen is niet een symptoom, en wordt niet veroorzaakt, door het toenemend gebruik van de GPS. Het toenemende gebruik van sluipwegen is wel een symptoom, en wordt wel veroorzaakt, door de toenemende lengte van de files.

Ergo (beste politiekers), als jullie graag iets willen doen aan het sluipverkeer, dan moeten jullie (gegeven dat je niet de symptomen, maar wel de oorzaken moet aanpakken) iets aan de files doen. De juiste aanpak van het sluipverkeer is niet ervoor zorgen dat dat ook moeilijker wordt, maar dat het niet meer nodig is.

Maar wat zit ik me te richten tot politiekers, die immers niet geïnteresseerd zijn in het oplossen van problemen, maar wel in het kunnen zwaaien met de armen en het trekken van aandacht, liefst op manieren dat ze ermee in de krant of op tv komen? Hey, heb je er al eens bij stilgestaan dat de meestgehoorde kreet in een kleutertuin "mama, kijk!" is? De reden waarom de mensen die het meest behoefte aan aandacht hebben ook onze zogenaamde politieke leiders zijn is een te lang en droevig verhaal om hier te vertellen, maar het feit ligt er. Laten we ons snel afvragen hoe het verhaal er zou uitzien als we toch naar de oorzaken keken, en niet naar de manieren waarop je er jezelf interessant mee kon maken.

Wel, ik probeer een anecdote. Het slechtst geplaatste verkeerslicht van België. Aan het begin (komende van het centrum) van de Koninklijke Parklaan in Brussel staat een verkeerslicht waar helemaal geen kruispunt is. Het licht bedient enkel voetgangers, die het verkeer kunnen stoppen door op de knop te drukken. Het punt komt overeen met een ingang voor de Onze Lieve Vrouwkerk, overigens een kerk met een heel mooie gevel. En laat ik nog meegeven dat ik helemaal niets tegen oversteekplaatsen heb voor voetgangers op drukke verkeersaders.

Het kleine detail is dat er in de twee richtingen een ander verkeerslicht staat waar wel kruispunten op uitkomen, en die zich geen 200 meter van dat slechtst geplaatste verkeerslicht bevinden. En aangezien ik er al vele jaren dagelijks passeer heb ik al vaak gezien dat tijdens rustige periodes het verkeer voor dat licht opstropt, terwijl eenmaal er voorbij er geen vuiltje aan de lucht is. Dus het heeft een aanzienlijk negatief effect op de verkeersstroom. Er zijn in die buurt overigens nog wel een paar maatregelen die je zou kunnen nemen om de stroom wat vlotter te laten gaan. Er zijn plaatsen waar de lichten op groen springen terwijl tien seconden later een volgend licht, enkele honderden meter verder, op rood springt. Als je een manier zocht om zoveel mogelijk auto's zolang mogelijk op dat stuk op te houden, ik zou waarachtig niet weten hoe je dat nog zou kunnen verbeteren.

En dus denk ik, oh, op niet meer dan anecdotisch niveau, dat een hoop dingen kunnen maken dat er op bepaalde plaatsen minder auto's op hetzelfde punt staan aan te schuiven. Overbodige verkeerslichten schrappen, lichten op elkaar afstellen - dat zijn toch allemaal geen dingen waar de wereld voor het eerst over hoort? Maar hoewel het me al jàààren geleden is opgevallen lijkt er niet veel te gebeuren. En jaren geleden ben ik daar dan ook sluipweggetjes beginnen nemen, en intussen neem ik sluipweggetjes om de volgelopen sluipweggetjes te omzeilen... En af en toe neem ik eens de weg rechtdoor om telkens te constateren dat zelfs de volgelopen sluipweggetjes nog altijd beter zijn dan de de rechte weg.

Merk op, al die experimenten om die sluipwegen te vinden heb ik met trial en error uitgevoerd. Dus (geachter politiekers), voor het geval jullie toch maar de GPS "aanpassen" en vervolgens constateren dat de sluipwegen nog altijd vol staan, het minste dat jullie zullen moeten doen is ook de landkaarten aanpassen! Vanaf nu staan alleen nog de hoofdwegen op de landkaarten, en niet langer al die straten waar toch niemand moet zijn! En heel misschien vind je een paar mensen die nog grotere dinosaurussen zijn dan ikzelf en die zelfs moegetergd nog geen trial en error proberen, en ik weet zeker dat jullie de files met 0.01% zullen kunnen verminderen. Tenminste, ik hoop dat het enig effect zal hebben...

Geen opmerkingen: