vrijdag 30 november 2007

Daar wordt aan de deur geklopt...

We komen binnen met ons kroost en mama zwaait met een CD'tje vol Sinterklaasliedjes die ze deze middag heeft gekocht.

"Oh, sinterklaas!" roept peuter Sarah. Sinds enkele dagen komt ze alle dagen van de crèche thuis met een nieuw stuk uit een hele verzameling tekeningen: een Sinterklaas, een Zwartepiet, een stoomboot, en vandaag een schoen en een wortel. Sinterklaas is duidelijk een thema in de crèche.

Terwijl mama aanstalten maakt om de CD op te zetten begint papa alvast een vrolijk deuntje te fluiten: de melodie van daar wordt op de deur geklopt.

Het gezichtje van peuter Sarah fleurt helemaal op. Met een brede lach op haar gezicht loopt ze naar een kast, en ze begint op de deur te kloppen!

Peuter Sarah herkent melodieën (zelfs als ze door papa gefloten worden), ze kan er de bijhorende tekst bij bedenken, ze weet wat die tekst betekent en ze kan hem in de praktijk omzetten.

Ik weet niet of dat normaal is op twee jaar en drie maanden. Ze was juist twee jaar toen ze bijna alle letters kon lezen. Dat was zeker snel, maar we hebben geen verdere vorderingen meer gezien. In veel andere dingen was ze eerder traag, maar voor haar muzikaal gevoel hebben we dan weer goede hoop...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Muziek heeft een enorme invloed op kindjes Koen. Zelf bezit ik een hele reeks mondharmonika's en mijn kleinzoon van 7 maand is door het dolle heen als ik een melodietje speel voor hem.

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat hij nog niet genoeg verbaal ontwikkeld is om op een andere manier zijn misprijzen voor mijn muzikale kunsten te uiten :-)

Veel plezier maken met je kinderen Koen. Grootvader zijnde heb ik het gevoel dat ik dat niet genoeg met mijn eigen kinderen gedaan heb. Mijn ouders op hun beurt vonden dat ook, dus het zal wel een vals gevoel zijn.
Groeten,
Benny

Koen Robeys zei

Ik denk dat wij hier gewoon enorm veel geluk hebben met onze babies (en peuter). Baby Thomas is sinds enkele dagen sterk verbeterd, en vandaag weer helemaal normaal. Behalve dat soort kleine kinderziektes is er geen enkel probleem: lachbabies, goede slapers, je kent dat.

Natuurlijk houden we ons hart wel vast voor de dag waarom het universum beslist dat iedereen in zijn leven ruwweg evenveel geluk mag hebben...