donderdag 30 maart 2006

Auto

Ik heb heel lang met een klein Japannerke gereden: een Nissan Micra. En toen de eerste op was heb ik er zelfs een tweede gekocht. 15 jaar oud is die geworden (maar niet allemaal bij mij, welteverstaan), en, benzinemotor en al, 250,000 (neenee, geen typfout, twéé, vijf, nul, duizend) kilometer stonden er op de teller.

En eigenlijk nooit noemenswaardige vodden mee gehad. De eerste heeft een nieuwe alternator moeten krijgen, de tweede heb ik eens moeten binnendoen voor een nieuwe uitlaat, en allebei hebben ze nieuwe banden gehad. Het leek me toen al heel redelijk voor het totaal aantal jaren dat ze hebben rondgereden. Oh ja, en geen van beide nieuw gekocht, allebei met enkele tientallen duizend kilometer op de teller, wat in prijs een aanzienlijke slok op de borrel scheelde.

Sinds twee jaar heb ik een Volkswagen Polo. De Volkswagen garage is practisch recht tegenover mijn deur. Er stond een 50,000 kilometer op de teller, hij was drie jaar oud, hij kreeg een jaar garantie en hij kostte verschillende duizenden euro. Ongeveer zoals de Micra’s, zeg maar.

Na één maand was er een lichtje kapot en begon er een band helemaal uit te zakken. Een dikke factuur: garantie? Neenee, dat is sleet. Na weer zes maanden was er wéér een lichtje kapot, dus een dikke factuur: sleet. En nu blijkt dat de uitlaat zal moeten vervangen worden. Ja, want er zit al een heel klein barstje in, en dat zal met de maanden groter worden, en dan knalt hij er uiteindelijk toch af.

Tja, sleet. Het is een heel duur stuk, en de manuren die ze aanrekenen kosten minstens evenveel. En het soort mensen dat een blog volsmijt met Popper en Marx en ontwikkeling en de evolutietheorie, die kan dat natuurlijk niet zelf.

Mijn steekproef bestaat uit drie auto’s. 100% van de Japanners maakt een zeer goede indruk: zelfs toen ze al heel oud waren bleven ze practisch geluidloos rijden. 100% van de Volkswagens zijn echte koffiemolens en ze verslijten gelijk... gelijk... (machteloos, hulpeloos zoekend naar woorden...) Zou dat nu toeval zijn dat zulk een kleine steekproef toch heel precies alle clichés bevestigt?

Geen opmerkingen: