zaterdag 20 oktober 2007

Stammen

Naar goede gewoonte breng ik het week-end door met het snuffelen in oude en minder oude geschiedenis. Mijn oog valt op hoe Noord Europa in de tijd van de Romeinen georganizeerd was in stammen. En mijn oog valt, in een heel ander werk, op hoe in de twintigste eeuw de Afrikaanse staten van de dekolonizatie georganizeerd zijn in verschillende stammen, wat niet helpt bij de materiële vooruitgang.

Nu herinner ik me zeer vaag ergens gelezen te hebben hoe die Europeanen van 2,000 jaar geleden zijn overgeschakeld van een stammenbewustzijn naar een natie-bewustzijn. Je kan op je kousen aanvoelen dat het geen gemakkelijk proces zal geweest zijn. Het zal meer op het maken van brooddeeg geleken hebben: weerbarstige materie kneden en herkneden tot je de oorspronkelijke ingrediënten niet meer herkent.

Maar hoe zag dat proces er dan precies uit? Ik heb er geen flauw benul meer van.

Geen opmerkingen: