zaterdag 27 oktober 2007

Wittgenstein, spion van Moskou??

Met mijn interesse voor (sommige) boeken van John Le Carré was ik gaan zoeken op trefwoord "Cambridge spies". En natuurlijk kom ik op Wikipedia terecht:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Five

En daar vind ik met grote verbazing, op een lijst met namen van mensen die voor de Sovjet Unie gespioneerd hebben, de naam van Ludwig Wittgenstein.

Ah? Sommigen noemen dat "de belangrijkste filosoof van de twintigste eeuw". Ik kan me er niet over uitspreken: te moeilijk voor mij. Maar dat het een grote naam van de filosofie is heb ik nooit weten betwijfelen.

En nu dus ook nog een spion voor Moskou, om in één adem genoemd te worden met het grootste schandaal van de Britse spionage? Ik had er nooit eerder iets van gehoord.

Als iemand er meer van weet: laat het weten.

Geen opmerkingen: