donderdag 7 maart 2013

De keerzijde van de medaille

"Je moet wel een beetje consequent met jezelf zijn", sprak een goed gehumeurde collega me toe. Hij had ook nog eens Speels maar Serieus gelezen, en hij was over het artikel met de generaals en hun hoge pensioenen (1) gegaan, en hij weet echt niet beter dan ik waarom generaals van het Belgisch (!) leger zeer hoge pensioenen moeten hebben, dus zijn humeur had het allemaal niet geraakt.

Maar hij is iemand die vindt dat je niet alleen maar gelijk moet krijgen. En hij is iemand die vindt dat je met artikels over hoge pensioenen van ambtenaren in het algemeen, en generaals in het bijzonder, heel gemakkelijk, in de zin van "goedkoop", gelijk krijgt. Maar om ook gelijk te hebben moet je dus wat consequent zijn met jezelf. En ik geef ootmoedig toe: dat was ik niet.

Het is zeker al verschillende keren voorgekomen dat ik nogal schamper praatte over politiekers die allerlei slogans lanceren over "besparen". Ik vraag dan altijd waarom ze nooit kunnen of willen zeggen hoeveel ze gaan besparen, en vooral waar. Voor mij is dat een voorbeeld van de hypocrisie van de politiekers, die ik grotendeels om dat soort redenen "politiekers" noem, en geen "politici". Als ze immers zouden zeggen waar en hoeveel ze willen besparen, dan moeten ze tegelijk erkennen dat ze dat niet kunnen. Ofwel komen hun cijfers niet in de buurt van wat er nodig is, ofwel zijn de plannen doodeenvoudig onhaalbaar. Maar als je bij een bepaald soort blauw moet stemmen ronselen, dan klinkt het goed, en dus blijven ze het uitkramen. "Goedkoop".

"Goedkoop", echter ook, wanneer je het over de pensioenen van de generaals hebt. "Iedereen" geeft je meteen gelijk! Alleen, de keerzijde van de medaille is het besef: als er 100 gepensioneerde generaals zijn, en ze krijgen 5000 euro per maand, dan praat je over over een half miljoen euro per maand. Zes miljoen euro per jaar. Wacht, cijfers:

Pensioenen van generaals: EUR 6,000,000.- per jaar
Belgische Staatsschuld: ca EUR 370,000,000,000.-

Ik zou zeggen, deel zelf maar eens het eerste cijfer door het tweede, en vraag je af hoeveel van dat soort toestanden je moet aanpakken om zelfs maar aan een fractie van het probleem te komen.

Betekent dat dat je iedereen maar moet toelaten zichzelf rijkelijk te zitten bedienen, allemaal in naam van het Volk en de Democratie en Zovoort? OK, neen, het antwoord is "neen". Moeten we daar dan echter zeer serieus en geleerd met de armen bij staan zwaaien alsof we het hebben over de Oplossing van Al onze Problemen?

Je weet het al.

--------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2013/02/waarom-hebben-generaals-zon-hoog.html

Geen opmerkingen: