dinsdag 2 april 2013

Je vraagt je af of het wel dezelfde is...

Weet je het nog, amper een maand geleden, van "de nakende beurscrash en de "aanstaande GOUDEXPLOSIE" (hoofdletters in het origineel)? Het kwam van de site "Slim beleggen" (1), en het probeerde ons te vertellen dat de crash niet alleen "nakende", maar zelfs al begonnen was (2). Diep onder de indruk van zoveel durf had ik een screenshotje gemaakt van de voorpagina van de site van De Tijd, en laat ik dat hier maar eens opnieuw plakken, samen met hetzelfde screenshotje, maar dan van vandaag:



Hmmmmm... Dat van die nakende beurscrash is er voorlopig nog niet bij. Het goud, daarentegen, gaat wel in de goede richting: het goud dat "binnenkort" "door de 2000 zou knallen" (met de reden erbij) had een stijging met een 27% voor de boeg, en daarvan zijn toch al 0.63 procentpunt gerealiseerd. Kortom, de helft van de voorspellingen gaat de goede kant op, en bovendien had ik veiligheidshalve de "binnen enkele maanden" maar als "drie" maanden geïnterpreteerd. En dus is er zeker nog geen man overboord!

Alleen wordt de auteur ook nog betaald om geregeld een column voor de krant De Standaard te schrijven. En daar heb ik alle begrip voor! Als iemand mij om mijn expertise zou willen betalen, dan zou ik daar ook meteen op ingaan! Wel niet teveel dringen alstublieft. Hoe dan ook, een beetje verbaasd lees ik in die column van één (1) maand later een heel ander geluid (3). Vandaag lezen we dat "de beurzen niet duur zijn", en dat dit de "finale doorbraak voor aandelen is". Wat eerst nog een "cyclische rally" was zal nu overgaan in een "seculiere stierenmarkt". En dat kan "10 tot zelfs 25 jaar" duren, en de S&P kan zelfs naar 3000 of zelfs 6000 doorstijgen!

Allemaal ongelofelijk boeiend, natuurlijk. Een mens zou zich nog gaan afvragen of we wel over dezelfde "Slim beleggen" praten. Dus toch wel een beetje jammer dat daar een maand geleden nog zo weinig van te merken was, dat het goud naar 2000 en de aandelen aan de vooravond van een crash helemaal niet denkbeeldig leken.

Overigens moet ik opbiechten dat ik nu wel een beetje mijn hart zit vast te houden. Ooit heb ik op de bridgeclub een brave loodgieter aan een brave bloemist horen vertellen over het hoe en wat en waarom van aandelen kopen. 1999 zal het geweest zijn, en nog altijd denk ik terug aan hoe ik daarop wel een hoop aandelen heb verkocht, maar nog altijd veel te weinig aandelen heb verkocht. Ik houd niet zo van euforie bij de commentatoren. Geef mij maar inktzwart pessimisme: dat is wanneer aandelen "goedkoop" zijn, omdat er niemand meer over is om ze aan die prijzen nog te verkopen.

----------------------------------------
(1) http://slimbeleggen.net/ (2)
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2013/03/de-nakende-beurscrash-en-de-aanstaande.html
(3) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=BLNPA_20130402_001

Geen opmerkingen: