zaterdag 28 januari 2006

In den beginne...

Bloggen of niet bloggen...

Hier is de vraag: Of het beter is de verdrinking in een overdaad aan informatie (die vrije communicatie nu eenmaal met zich meebrengt) berustend te ondergaan, dan wel zich daartegen te verzetten – in de hoop om in de oceaan van ruis eilanden van betekenis te doen ontstaan.

Bijvoorbeeld met een blog.

(Iedereen heeft, vanzelfsprekend, meteen gezien dat de bovenstaande zin géén allusie is op een beroemd meesterwerk uit de schilderkunst.)

En ik ben een scepticus. Een pessimist, zelfs. Op het paranoide af. Ben ik wel paranoide genoeg? Neen, want anders probeerde ik niet eens. Maar zie eens wat er allemaal kan misgaan. Commentspam! Ruzies! Scheldpartijen! Ontkenning van simpele feiten, tot en met het niveau van “de wereld is plat”! Zucht.

Dus: in eerste instantie geen commentaarmogelijkheid. Zelfs geen publiciteit: a bon entendeur... Later, misschien, als ik het gevoel heb dat ik hiermee naar de oorlog kan. En als ik een idee heb van hoe je je (technisch gesproken, dan) kan verdedigen tegen spam en de rest.

Geen opmerkingen: