woensdag 5 mei 2010

De euro in crisis

Kijk, als Geert Noels het al beter heeft gezegd dan ik zou kunnen, dan doen we gewoon mee:

http://www.econoshock.be/2010/is-griekenland-belangrijker-dan-de-euro/#comments

Te onthouden is Geerts ontsteltenis over hoe de "politieke ingreep" de euro onder geweldige druk zet, tot het punt dat "de mensen hun vertrouwen in de instellingen en papiergeld verliezen". Ik signaleer terzijde dat daar heel andere assumpties inzitten dan de "overheid is slecht" en "fiat money" slogans waar ook zijn commentariaat onder gebukt gaat, maar terzijde. Het punt is hier dat politiekers een goed project (zoals de euro) kunnen verknoeien, en dat ze niet nalaten het ook te doen.

Sta me ook toe op te merken dat Geert gelijk krijgt van een echte nobelprijswinnaar:

http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/05/04/default-devaluation-or-what/

Krugmans punt is dat een simpele schuld"herschikking" (lees: default) ook maar in zeer beperkte mate zou helpen. Wat je nodig hebt is een project; een antwoord op de vraag hoe Griekenland al die schulden (oude en nieuwe) moet terugbetalen. Ik weet uit het blote hoofd niet waar Griekenland geld aan verdient: toerisme, neem ik aan, en scheepvaart... Maar ik ken het land erg slecht, meer kan ik niet bedenken. Terwijl je dat wel zou moeten weten als je inkomsten wil vergelijken met uitgaven...

Maar soit. Dat er een project moet zijn, dat het er momenteel niet is, en dat het zou helpen indien Griekenland de euro zou verlaten en devalueren; dat zijn allemaal punten die we Geert al hebben zien voorstellen.

Ook fraai vind het voorstel om toch maar niet de speculanten de schuld te geven: we hebben geen speculanten nodig om het vertrouwen aan te tasten, dat doen we heus wel zelf. Kijk, ik weet er (na zeventien jaar in de markten) genoeg van om te weten hoe absurd al dat "het is de schuld van de overheid" gedoe is, en ik weet er genoeg van om te beseffen dat het gedrag van de ("sommige") speculanten best wel in vraag gesteld mag (en zou moeten) worden, maar dat is nog iets heel anders dan maar meteen de veroordeling uit te spreken. Soms, inderdaad, zorgen "we" (of wie dacht je dat al die politiekers telkens weer verkozen heeft?) daar echt wel zelf voor. Ik had het niet beter kunnen zeggen. Een volle vijf op mijn schaal van kwotering, "briljant". Je vindt de url bovenaan deze post...

4 opmerkingen:

tonny zei

En hij blijft maar doemdenken...
Overheidsinterventies zijn des duivels !!!!!
Tonny

Anoniem zei

@ tonny

Bij Noels ( Geert voor de vrienden ) tref ik eenzelfde doemdenken aan. Zolang het maar geen ' doemhopen ' wordt, want het dilemma van voorkeur tussen enerzijds een triomferende 'ik heb het altijd gezegd ' en anderzijds een oplgeluchte ' oef ' moet niet eenvoudig zijn.

tonny zei

Inderdaad, maar als grote optimist begin ik wel een bloedhekel aan die doemdenkers te krijgen.
En welke resultaten oogsten waar ze inderdaad hun anti-overheids discours thuishalen.
Gigantische olievlekken wegens geen voorzorgen of niet voldoende overheidsingrijpen, mijnrampen, ontsporende beurzen...
Soms wordt ik er depressief van...

Tonny

P.S. Wanneer komt er nog eens een nieuw postje ?

tonny zei

Een post van Geert Noels 31 mei 2009'
Ik hoop dat de volgende golf toch nog een jaartje op zich zal laten wachten....
Tonny
"
In het Financieele Dagblad van vandaag staat te lezen dat Rabobank zijn kapitaalbuffers heeft versterkt. Rabobank is een van de allerlaatste banken met een AAA-rating:


Nieuwe afboekingen op leningen zullen het vermogen van banken, onder meer dat van Rabobank, verder aantasten. De bank heeft daarom een bestaande achtergestelde lening, die meetelt voor het verplichte bufferkapitaal, omgeruild tegen een nieuwe lening met een langere looptijd. Rabo betaalt op de nieuwe lening een voor de bank hoog rentetarief van 11%.


“Voor ons is het aantrekkelijk dat wij het kapitaal vijf jaar langer kunnen vasthouden”, zegt Bruggink. “Men moet de recessie niet onderschatten. Deze crisis is een hele lange en diepe. Wij voorzien een sterke neergang.”

Dat Rabo zo openlijk aanduidt dat het een verdere verslechtering ziet van de banken, is opmerkelijk (en naar mijn mening volledig terecht), en toont de realiteitszin van deze Nederlandse bank.


De financiële topman van Rabobank zegt dat de slechte kredieten banken wereldwijd nog hard zullen raken. De verliezen op slechte leningen vallen volgens Bruggink uiteindelijk hoger uit dan op Amerikaanse subprimehypotheken, die aan de basis liggen van de kredietcrisis. “Banken zullen nog voor honderden miljarden op kredieten moeten afschrijven. De problemen zijn echt niet achter de rug.”

We maken vandaag een luwte mee in de bankencrisis. Beleggers menen dat we snel naar een normalisatie zullen gaan. Maar dergelijke diepe crisissen verlopen in golven, en telkens wanneer men denkt dat de kust veilig is, rolt er opnieuw een nieuwe reuzengolf over hen heen.

"