zaterdag 4 oktober 2014

Prioriteiten...

Vandaag lees ik in één van die locale blaadjes die geregeld in de bus zitten dat de bewoners van Leest ontevreden zijn. Er is gebrek aan parkeerplaats in het centrum, en dat leidt tot opstoppingen en onveilige toestanden en ook: gestresseerde en dus minder voorzichtige/tolerante chauffeurs, en verder al die luchtvervuiling van nutteloos draaiende of in rondjes rijdende auto's.

Ik voeg dat laatste er maar snel zelf aan toe omdat ik het kan weten! Immers, vlakbij het dorpscentrum van Leest zijn er twee schooltjes, één Delhaize, één slager, één Chirolokaal, één frituur en ik weet zeker dat ik er nog vergeet. Kortom, ook ik weet waar het over gaat ("gestresseerde chauffeurs",...).

Laten we echter even met Google maps een screenshot van het dorpsplein nemen.



U ziet een parkeerruimte die inderdaad af en toe volstaat zodat de nabije straten overlopen: bijvoorbeeld juist op het moment dat de schoolomgeving vol schoolkinderen loopt. U ziet ook dat ik in rood een rechthoek heb afgebakend, waarin u helemaal links nog net het symbool van de parkeerplaats voorbehouden voor gehandicapten herkent.

Alleen, een screenshot van Googlemaps vertelt u hoe de toestand er was, niet gisteren, maar wel enkele maanden geleden. Gisteren, daarentegen (om precies te zijn, sinds een aantal weken), zijn de vijf (5) parkeerplaatsen binnen mijn rode rand vervangen door een constructie met paaltjes en symbolen voor gehandicapten, zodanig dat er aan die kant maar twee parkeerplaatsen overblijven. En dus ben ik, de dag dat ik dat tot mijn grote verbazing ontdekte, maar gelukkig wel veel tijd had,  helemaal doorgereden om vervolgens met een brede bocht opnieuw het centrum binnen te rijden, en mijn geluk in een andere straat te beproeven: ("luchtvervuiling").

Ook ziet u dat ik net naast het plein, in de hoofdstraat een gele band heb gekleurd. Dat is een strook waarop zich een aantal heel fraaie parkeerplaatsen bevinden. Wel moet je weten dat verschillende van die plaatsen enkele jaren geleden zijn vervangen door bloembakken. En tenslotte is er een eindje verder in dezelfde straat ook nog eens een een plaats voorbehouden voor gehandicapten.

En dus is Leest nu een zeer gehandicapten-vriendelijke gemeente als het op parkeren aankomt. En verder zijn er files, overlopende straten, onveilige toestanden, gestresseerde en dus minder tolerante chauffeurs, die vaak van het werk komen waar ze het geld verdienen waarmee zowel uitkeringen als politiekers gefinancierd worden, èn ontevreden bewoners.

En ik vraag me af we ook een naam kennen van de persoon die zo zijn prioriteiten kent.

Geen opmerkingen: