zaterdag 7 juli 2012

De kaart... verblauwt! (?)

Het is waar, het is komkommertijd, in het bijzonder voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, dus wat kan een nieuwe post daar nog aan toe voegen? De campagne zal pas goed van start gaan tegen de herfst, wanneer het spektakel van de kandidaat Vice-president zich afspeelt, en dan de debatten (hoewel die sinds Bush vs. Kerry veel van hun voorspellende waarde zullen verloren hebben), en dat alles temidden van de overal oplaaiende campagne gebeurtenissen. En voorlopig: een "spannende strijd" waar weinig beweging zit in de polls, ettelijke weken aan een stuk een nek aan nek race.

En toch. De kaart is verblauwd! Niet tot het punt dat ik mijn "spannende strijd" voorspelling opgeef (van geen kanten, zelfs), maar wel anders dan ik tot hier toe had verwacht. Begin misschien met de toestand op 9 juni:

http://www.electoral-vote.com/evp2012/Pres/Maps/Jun09.html

Peilingen van zo lang voor de verkiezing stellen niet veel voor, maar laten we aannemen dat dit de uitslag was geweest als op 9 juni de verkiezingen waren gehouden. Een nipte overwinning voor Obama. Dat was te verwachten: nipt omdat Obama maar een flauwe president is geweest, en een overwinning omdat een zittende president nu eenmaal met een voorsprong vertrekt. De hele campagne gaat er juist om dat de uitdager voldoende kiezers moet veroveren om het alfamannetje te onttronen. En dus keek ik naar die kaart, nam aan dat Romney strijdsstaten als Ohio zou houden en Florida zou binnenhalen, en met niet veel duwen en trekken (Michigan geloof ik niet, maar North Carolina wel) is de buit binnen.

Dus wat ik had verwacht was een volatiele kaart met af en toe Romney op kop, en af en toe Obama, kortom, ups en downs. Maar dat is niet wat we tot nu toe gezien hebben. Als je kijkt naar de recente kaart, dan is Obama's voorsprong groter geworden, en veel lichtblauwe stukken zijn ook wat donkerder blauw geworden:

http://www.electoral-vote.com/evp2012/Pres/Maps/Jul04.html

Veel zal te maken hebben met het feit dat Obama al zwaar campagne heeft gevoerd, terwijl Romney intussen wel veel geld binnenrijft, maar er nog niet veel van gebruikt heeft. Dus reken maar dat het verhaal er nog heel anders zal gaan uitzien. Reken maar op aankomende héél dure, héél bloederige campagnes in al die zware strijdstaten, waar hoge cijfers (aantal kiesmannen dat er te rapen valt) op de kaart staan: Florida, North Carolina, Virginia, Pennsylvania, Ohio, Michigan en Wisconsin. En zoals dat gaat bij een "spannende strijd" ook wel in lichtere staten, want als het bijna gelijk staat en je haalt de zes kiesmannen van Iowa binnen...

Dus tot nu toe doen mijn voorspellingen het niet zo slecht:
  • Sarah Palin is een zodanig dwaas mens dat er aan de vooravond van de echte campagne al lang geen sprake meer van is (hadden al die bloggers van een paar jaar geleden dat nu echt niet door?).
  • Romney is de enige serieuze kandidaat bij de Republikeinen en dus haalt hij de nominatie binnen.
  • Romney zal weinig last ondervinden van de bittere campagnes van de voorverkiezingen, want zoals de Democraten van vier jaar geleden zullen de Republikeinen tegen de herfst al lang de rangen gesloten hebben.
  • De verkiezingen zullen dan ook uitdraaien op een "spannende strijd", eerder dan op de (quasi) "landslide" waarmee Obama vorige keer (ook al zo onvoorspeld voorspelbaar) won.
Voor de laatste voorspelling wordt het nog even afwachten: Obama zal de "spannende strijd" winnen. Een deel van die voorspelling van me hield in dat Romney het moeilijk ging krijgen met Obamacare, die nu eenmaal copy and paste van Romney (via Friedrich Hayek) afkomstig is. Dat onderdeeltje ziet er vandaag alvast weer heel actueel uit. En die "volatiele kaart" waarop ik had gerekend, die krijgen we ook nog wel te zien.

2 opmerkingen:

ivan zei

De kaart verblauwt niet echt. Wat er gebeurt is dat de "swingstates" soms "rood" kleuren en soms "blauw". Momenteel is het weer blauw. Maar het blijft allemaal binnen de foutenmarges, dus eigenlijk kunnen die "in werkelijkheid" evengoed rood zijn. Een tendens die wel plaatsvind is dat Republikeinse staten roder worden, maar Democratische daarentegen minder blauw. VOorbeelden zijn Michigan, Winsconsin, en vooral New Hampshire. En dus tip ik eerder op Romney. Maar het blijft hoe dan ook te vroeg. Na de debatten weten we meer.

Koen Robeys zei

Zou het kunnen dat jij een andere site volgt? Laat dan aub even de url weten, want ik mis goede verkiezingssites.

In ieder geval, als ik de twee url's waar ik naar verwees vergelijk vind ik echt dat de kaart verblauwt. Neem de drie lichblauwe staten in het westen, bekijk in het oosten Ohio en Michigan... Doe er nog Florida bij... En Obama gaat van 260 naar 320 kiesmannen.

Nu ben ik het er volledig mee eens dat het nog te vroeg is, èn dat er nog veel binnen de foutmarge zit. In vergelijking met vorige keer is het een ontzettend saaie campagne. Het is dan ook al lang komkommertijd, en dus zet ik er maar eens iets op met niet meer dan wat er is, maar het is inderdaad veel te vroeg.

Voor mij zijn die Amerikaanse verkiezingen grotendeels een show. Ik vind Obama een zwakke president en Romney een flauwe kandidaat. Alles bijeen heb ik het nog wat moeilijk om achter de partij te staan die tussen 2000 en 2008 zo hersenloos achter Bush heeft gestaan (en na 2008 was het ook bepaald niet indrukwekkend). Mijn verstand zou wel willen, maar mijn hart kan er nog niet bij.