vrijdag 11 juli 2014

"It's official Austerity drives down Europe's deficits" (uitroepteken)

Mijn eerste reactie bij de titel van het CNN artikel (1) was: oh, oh, wat zal Paul Krugman nu zeggen? Maar toen werd ik pas echt paranoide, want ik begon te denken dat die eerste reactie misschien wel de bedoeling was. We weten immers allemaal, nietwaar, dat er veel meer mensen zijn bij wie "eerste reacties" blijven hangen dan mensen die verder lezen. Laat staan nadenken over wat ze lezen.

Maar ik geef toe dat de confrontatie met Krugman helemaal uit mezelf komt, en niet uit het artikel, en dat het dus allemaal wel een wat paranoide reactie was. Laat ik het maar als een voorzet beschouwen om er gewoon wat over na te denken. Hier is de grafiek waarmee het artikel begint:



Dus ja, de Europese deficits dalen sinds dat hoogtepunt van de crisis van ruwweg 2009 tot 2011. Maar is dat niet in feite de definitie van "austerity"? Misschien niet letterlijk, helemaal, 100%, maar je voelt wat ik bedoel? (Vraagteken omdat dit een geval is van "correct me if I'm wrong".) Maar aangenomen dat het niet wrong is, dan is de paranoide reactie toch ook een beetje begrijpelijk niet? Stel dat er stond "it's official, cirkels zijn rond!". Zou je dat ook niet  aanvoelen alsof er een conflict wordt gesuggereerd, waarbij iemand ooit het tegendeel had beweerd? En zou je dat dan ook niet nogal gemakkelijk doorprikbaar vinden?

Maar neem nu maar eens aan dat er inderdaad een hoop "austerity" aanhangers rondlopen, die alleen de titel, of hoogstens de eerste grafiek bekijken en wegwandelen met een tevreden gevoel van "zie je nu wel". Misschien moeten die toch ook eens nadenken over wat de critici van austerity wel hebben gezegd. En wat die critici wel hebben gezegd was niet het intellectuele equivalent van "cirkels zijn helemaal niet rond", maar wel: "austerity zal enorm veel menselijke ellende veroorzaken en bovendien door het spel van dalende tellers die de noemer van het BNP nog sneller doen dalen alleen maar de schulden verhogen. En het waren toch die veel te hoge schulden die de oorzaak van alle kwaad waren, nietwaar? Iemand een url'letje of vijf nodig?

Wel, we lezen het artikel verder, en we krijgen helemaal op het einde een tweede grafiek:



Dus ja, de deficiets zijn gedaald. Maar ook ja, desondanks zijn de schulden in percent van het BNP gestegen. Het minste dat je kan zeggen is dat de besparingen niet echt de terugkeer van de groei hebben opgeleverd, wel? Kijk, call me paranoid, maar volgens mij zou een betere titel geweest zijn "it's official, sinds ettelijke jaren hebben de besparingen alleen maar hogere schulden opgeleverd". Oh, en veel menselijke ellende veroorzaakt, natuurlijk.

-----------------------------------
(1) http://money.cnn.com/2014/04/23/news/economy/europe-debt/


Geen opmerkingen: