zondag 12 december 2010

Tandlijdende bloggers, verenigt u!

Een negental maanden geleden las ik bij blogger Smetty dat ze een tand had laten ontzenuwen (1), en dat daarbij een vijltje was blijven steken en brrr en oei en amaï, en ik was al lang blij dat ik het niet was. Maar, schreef Smetty er ook nog bij, in feite werd haar wel een beetje laat verteld "dat een ontzenuwde tand broos wordt en gemakkelijk kan breken".

En dat zat ik al veel meer beteuterd te bekijken. Want laat ik nu in mijn verstrooidheid niet alleen geregeld een aanmaning over onbetaalde rekeningen krijgen, maar ook had ik het jaarlijks tandarts bezoek genegeerd: wat ik normaal nooit doe. En jawel, in die tijd was er een groot gat ontstaan en na een mislukte poging om de schade te beperken was de tand ontzenuwd... En toen moest ik in de blogpers lezen dat zo'n tand wel eens broos zou kunnen worden.

En nu is het zover! "Knars!", zeiden ineens de spruitjes, en bijna een kwart tand, praktisch tot op het tandvlees, kwam zomaar naar beneden! Dus nu mag meneer wéér een afspraak met de tandarts maken, en wéér zijn zeer schaarse tijd gaan verknoeien aan het opnemen en repareren van de schade, en iets zegt me dat het niet simpeler zal worden dan een ontzenuwing...

Wat ik me echt afvraag: is dat nu omdat wij bloggers zijn dat we een groter risico lopen, of is er echt een heel grote kans dat ontzenuwde tanden broos worden, terwijl dat blijkbaar niet altijd wordt verteld? Ik wil er nog bijzeggen dat ik mijn tandarts al vele, vele jaren een uitstekende tandarts vind, en dat ik echt niet denk dat hij kunstmatig extra behandelingen probeert te creëren. Maar zeg nu zelf, binnen één jaar, twee bloggers met een verbrokkelende ontzenuwde tand...

UPDATE 17 dec 2010. Voor de (voorlopige) afloop:
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2010/12/dat-viel-nog-mee.html

-----------------------------------
(1) http://www.smetty.be/2010/03/15/naald-verloren-ii

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Eerst ontzenuwen (350 euro), dan een kroon steken (1000 euro) als de tand breekt, dan een gebit (10.000 euro) als alle andere ontzenuwde tanden breken.......... good business

de flosser

Smetty zei

Jammer dat te horen Koen.

Nu denk ik niet dat we een groter risico lopen, maar we vertellen het gewoon publiek. En moge al onze lezers daardoor gewaarschuwd zijn...

Mijn tandarts acht ik wel verantwoordelijk. Het is begonnen met een witte vulling steken (gaan sneller lekken) én te diep uitboren. Vervolgens kwam het ontzenuwen en heeft hij een vijl in mijn tandwortel verloren. Ondertussen geleerd dat dat meestal te wijten is aan verouderd materiaal, en eerlijk gezegd, zo is zijn praktijk wel een beetje.
Een paar weken na het ontzenuwen brak de tand, en liet ik een andere tandarts die tand herstellen. Maar deze liet mij toen al weten dat ik waarschijnlijk 6 maanden later last zou krijgen van een ontsteking, want op dat vijltje zitten bacteriën. En dat kwam helaas uit. Eind deze week moet ik naar de stomatoloog. En het wordt snijden. Alles eruit, want die bacterie gaat niet rusten.

Voorlopig is het kostenplaatje ok, maar zodra dat gat er is tussen mijn tanden gaat het beginnen. Een kroon wordt gedeeltelijk terug betaald, maar is een zwakke oplossing. Een implantaat is ideaal, maar dan zijn we snel 2000 euro kwijt.

Had ik maar naar mijn wederhelft geluisterd en sneller van tandarts veranderd. Maar het is te laat.

Hopelijk kunnen ze jou tand nog goed herstellen en kan hij nog 30 jaar of langer mee.

Koen Robeys zei

Smetty, I wish you good luck. Je mag dat van mij hebben, het lijkt er op dat ik het niet meer nodig heb (zie jongste post). Sterkte! We denken aan je!