dinsdag 16 oktober 2012

Onze eigen politieke geschiedenis (vraagteken)

Ineens viel me de vraag in, hoe was dat ook alweer gegaan, al die vorige jaren met Bart De Wever? Heel vaag herinner ik me iets van een kartel, en het verrassend succes daarvan, en dan was het opgeblazen (hoe, wie, wat, waarom, wanneer?) en De Wever bleef maar winnen. Ik ben te lui om dat allemaal op te zoeken, dus ben ik maar eens in mijn eigen postjes van al die tijd geleden gaan snuisteren.

En dat was toch best wel eens geestig! Niet dat er veel kennis van zaken te rapen viel, maar als je het als een "perceptie van een onbenul" bekijkt: (het zijn tenslotte wij, onbenullen, die met het meest gaan stemmen omdat wij nu eenmaal in de meerderheid zijn), dan is het best wel geestig.

Dus daar gaan we, met De Wever als junior partner van dat kartel met zijn verbazend succes, tot groot jolijt van zijn achterban, en toen was er een politieker die verklaarde dat "De Wever plat op zijn buik zou moeten gaan".

En ze deden hem plat op zijn buik gaan, en gelachen dat ze hebben...

... en groen dat ze zagen, bij elk van die volgende uit die lange reeks verkiezingen... Groen! Man, wat zagen ze groen bij al dat "lachen"...

En ik vraag me af: weten ze dat eigenlijk zelf nog allemaal? Want als je dat dan allemaal wat verder ziet gaan... Laat in 2007 was er nog een postje over de achterban die voet bij stuk had gehouden en voor één keer de "machtspolitici" had teruggefloten (1), en vanaf dan vind ik een af en toe terugkomen op wat we in 2007 al lang hadden gezien. Het zal niet blijven duren, zeiden die terugblik postjes, en De Wever zit slapend rijk te worden bij elke nieuwe overwinning, en nog altijd hebben ze er niks van gesnapt (zeiden al die postjes)...

Tot we in 2011 op het punt kwamen dat ik vond dat De Wever er in feite als de beste van allemaal uitzag. Maar als ik mezelf goed begrijp lijkt het er op alsof ik in al die jaren nog niet voor de NVA heb gestemd (zoals ik dat ook nu niet gedaan heb). Ik zou gezworen hebben... Maar soit. Het zal me uiteindelijk allemaal nog wel "te rechts" geweest zijn. Het belangrijkste is echter, ik voel die aantrekkingskracht, ik voel die uitdrukking uit 2007 "de Vlamingen hebben op een gong willen slaan" (maar er is wéér niet geluisterd) en "nee, de Vlamingen zijn niet separatist maar ze stemmen toch op De Wever: volstaat het dat als irrationalistisch af te wimpelen of is het de moeite waard daar eens heel goed over na te denken?".

En ik blijf me afvragen: weten de politiekers dat eigenlijk zelf nog allemaal? En ook, als ze nu eens, terwijl ze daar al die afgelopen jaren zo armzwaaiend en serieus kijkend hun beslissingen namen, in een kristallen bol hadden kunnen kijken, en het resultaat van de NVA in 2012 (en 2014?) konden zien...

Zouden ze dan dezelfde beslissingen hebben genomen en dezelfde verklaringen hebben afgelegd?

En nu maar afwachten of ze er in slagen mij in 2014 ook op de NVA te doen stemmen.

--------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2007/11/ontsnapt-aan-meer-van-hetzelfde.html

Geen opmerkingen: