maandag 15 oktober 2012

Post Mortem bij een verkiezing

Jammer, vond ik, dat Bart De Wever er bij het debat van de partijvoorzitters zo verbeten en cynisch bijzat: even begon ik al aan een Obama scenario te denken! Maar als iemand dacht dat hij het ongeveer met een lege stoel te doen ging hebben, dan zal hij al snel wel beter geweten hebben.

Ik heb er overigens niet voor gestemd. Het was stevig twijfelen, hier in Mechelen, tussen een in theorie echte liberale partij maar in werkelijkheid veel te vaak een bende alfamannetjes zoals iedereen, en een nationalistisch conservatief rechts dat me intussen wel luciede rechts lijkt. Uiteindelijk heeft het feit dat we Bart Somers hier best een hoop goede dingen hebben zien doen de doorslag gegeven (en by the way, als Gennez nu klaagt dat ze een "rechtse coalitie" willen vormen, ja, dat was in feite wel het idee van alvast deze kiezer hier). Ja, dat en het feit dat De Wever nog altijd een stuk rechts van mij zit, en vanuit die richting bereiken me nu eenmaal af en toe walmen die me zouden doen twijfelen.

Maar De Wever heeft het, ondanks dat zuur gezicht, toch weer een paar keer heel goed gezegd. Zo vind ik dat hij groot gelijk heeft als hij zegt dat ze daar als partijvoorzitters stonden, en zich dus wel eens mogen afvragen wat de kiezer zou kunnen bedoeld hebben. Ook vond ik het een leuke voltreffer toen hij opmerkte dat we al jaren lopen te jammeren dat we de VB kiezer terug "in het democratische kamp moeten krijgen", en nu zijn ze terug in dat kamp (nu ja, een beetje een hoogdravende uitdrukking, maar we weten wat hij bedoelt), en nu is het weer paniek.

Anderzijds vind ik wel dat wij ons die vraag mogen stellen. Maar toch vond ik dat De Wever een punt scoorde. Hij mag inderdaad vinden dat je de kiezers niet als lepralijders moet behandelen. Nu kom ik af en toe zelf ook met dat dom rechts in aanvaring, bijvoorbeeld als het gaat over de demografische cijfers van de Islam (1). Laatst weer meegemaakt, gewoon, simpele cijfers, maar het is niet naar hun zin, en het geloei en gescheld dat weer opstijgt! Liegen, verdraaien, persoonlijke aanvallen, niks was weer eens te laag bij de grond. Dus ik denk dat een hoop van die (intellectueel gesproken) lepralijders ons zeer gemakkelijk kunnen doen ophouden met ze als lepralijders te behandelen. Ze moeten gewoon zelf ophouden met zich (intellectueel gesproken) als lepralijders te gedragen. En zo simpel is dat.

De mooiste treffer was overigens tegen Valkeniers. "Nu heb je me maandenlang uitgemaakt voor een kopie van Janssens" merkte hij op, "maar nu ik gewonnen heb heb ik ineens alleen maar jullie gevolgd."

Game, set and match voor den Bart.

Ik denk ook dat De Wever gelijk heeft als hij zegt dat er zich in Franstalig België wel degelijk een besef ontwikkelt dat het niet zal blijven doorgaan zoals het bezig is. Wij moeten natuurlijk allemaal geloven dat de Franstaligen ons altijd maar aan overvleugelen zijn, maar ik denk al langer dat het er grote paniek is. Alleen, om één of andere reden lijken ze er niet heel veel aan te willen doen. 2007, dat is toch ook al vijf jaar geleden? Dat geeft toch al een hoop tijd om iets te veranderen? Iemand iets van gezien?

En dan komt er zo'n levend lijk van een Franstalige burgemeester uit de rand een paar verklaringen afleggen, en ik voel me gewoon denken, ik kan in 2014 ook altijd weer op de NVA stemmen, hoor. Het is mij nog wel een beetje te rechts, maar dat naargeestig racisme van destijds kunnen omzetten in luciede rechts: het mag toch ook wel eens een applausje krijgen.

------------------------------
(1) http://www.speelsmaarserieus.blogspot.be/search/label/Islam%20vs.%20Westen

Geen opmerkingen: