zondag 17 maart 2013

Cyprus: "soep", "nooit zo heet gegeten" en "tafel"?

Het internet staat vol met de ontsteltenis over wat er met Cyprus is gebeurd. In twee woorden (alles wat ik er zelf van weet): het land heeft een bail-out pakket voor zijn banken voorgesteld gekregen van de EU (het parlement moet er nog over beslissen), maar dat pakket houdt in dat de spaarders zelf ook tot 10% inleveren.

Grote ontzetting! Hadden de overheden niet altijd het spaargeld gegarandeerd? En was dat dan allemaal niet waar? Dus wat houdt de mensen in een aantal mogelijke probleemlanden dan tegen om een run op de bank te beginnen? (En terzijde, is dit niet precies wat libertariërs altijd hebben gevraagd; dat de spaarders zelf moeten opdraaien voor het risico dat hun banken lopen? Zo ja; zijn er dan libertariërs die dat tegelijk altijd hebben geëist en tegelijk nu ook ontzet zijn?)

Dat van die bankrun in landen als Spanje of Italië vind ik een zeer goede vraag. Dus laat ik vooral niet gezegd hebben dat ik er gerust op ben, morgen en de volgende dagen. Maar als je ziet hoe iedereen in volle paniek lijkt te zijn...?








 

In twee woorden, morgen eindigt de wereld. En ze kunnen best gelijk hebben! Zelf ben ik natuurlijk weer eens veel minder pessimistisch, zoals die keer dat ik verklaarde dat de eurocrisis gemakkelijk een paar weken kon nodig hebben om weer helemaal over te waaien. Deze keer denk ik dan ook dat al die mensen die de vorige jaren al aan kapitaalvlucht gedacht hebben of het al gedaan hebben (echte analyses zouden hier véél voetnoten plaatsen, maar het punt is dat die voetnoten tenminste bestaan) nu niet veel nieuws te horen hebben gekregen. En dus durf ik me luidop afvragen of het niet allemaal zou kunnen meevallen?

Dat is in ieder geval hoe het er bij mij uitziet. "Niets nieuws onder de zon"; ik ben een paar keer erg ongerust geweest over de Europese banken, de laatste jaren (toen die "enkele weken" voorbij waren...) en ik zie niet in waarom ik nu nog méér ongerust zou moeten zijn. Maar ik kan niet voor iedereen spreken; misschien waren er inderdaad heel veel mensen die nooit geweten hebben dat al die bankgaranties alleen kunnen bestaan juist omdat (en dus indien) ze nooit worden uitbetaald.

De meest serieuze vind ik de volgende:



Immers, deze geeft zichzelf de kans het morgen niet alleen heel juist gezien te hebben, maar ook iets bij te leren. Laat ik dus maar snel een paar screenshots meegeven met de slotwaarden van vorige vrijdag:








 


Zo, daarmee hebben we wel wat materiaal waarmee we de voorspelling kunnen checken. En laat me duidelijk zijn; ik ambiëer helemaal geen goeroestatus. Ik ben er dus zelf helemaal niet zo gerust in, en in het bijzonder een lagere opening lijkt mij ook wel onvermijdelijk. Oh, en zelfs ik zie het goud nu wel over de 1600 USD gaan. De vraag is alleen of dit nu wel echt de grote financiële ramp wordt waar momenteel iedereen zich schrap voor zet.

Geen opmerkingen: