zondag 15 september 2013

Schaf ze zelf af!

Voor de één miljardste keer zie ik een oproep van handelaren om die vreselijke muntjes van één en twee eurocent af te schaffen. Daar ben ik het volledig mee eens! Alleen, hier zitten allerlei esthetische en zelfs politieke motieven achter. Alfamannetjes hebben beslist dat de coupures uit 1, 2, 5 en tien moeten bestaan. Het overzicht ziet er als volgt uit:

 

En je voelt wel dat daar lang, en zwaar, over is nagedacht (nachtelijke vergaderingen, politieke compromissen, andere...). Alles netjes verdeeld over coupures in termen van 1, 2 en 5, en dat volgehouden over heel het spectrum: de relativiteitstheorie is er niets bij. Dus nu gaan we zo'n mooi systeem dat - kan het vaak genoeg herhaald worden? - is bedacht (laat staan: goedgekeurd) door heuse alfamannetjes, toch niet afschaffen omdat het lastig is voor de gebruikers, zeker? Hàllo...!

Dus misschien is dit een beter idee. Schaf ze zelf af. Rond alle prijzen af naar 0 of (pakweg) 5 eurocent. Hoe meer handelaars dat doen, hoe minder mensen zullen (moeten) proberen te betalen met die kleine prutsen. Natuurlijk, in het begin komen ze je wel eens 5 of 10 cent betalen in kleine muntjes, maar die gaan braaf naar de bank, en omdat alvast jijzelf er nooit meer gaat halen, en hopelijk een hoop andere handelaars ook niet, zie je de circulatie al gauw dalen.

Wanneer gaat het idee mis? Het gaat mis als het zeer moeilijk is om als verkoper die afrondingen ook werkelijk door te voeren. Bijvoorbeeld, de krop sla van 0.99 euro afronden naar 1.00 euro maakt dat de mensen hun sla kopen bij een handelaar die dat niet doet - en dus blijft werken met lastige muntjes. Als dat zo is geef ik toe dat "mijn" "idee" geen sterk idee is, maar ik signaleer dat het probleem dan ook niet zo lastig kan zijn dat we de muntjes moeten afschaffen. Het lijkt me dat we moeten zeggen: "OFWEL zijn die muntjes lastig en overbodig; OFWEL maakt een verschil van één cent wel degelijk een reëel verschil" - maar toch niet allebei tegelijk? En als ze een reëel verschil uitdrukken, waarom zou je dan afschaffen?

Het is ook denkbaar dat de afronding in de andere richting problemen geeft. Het produkt dat je graag verkoopt aan X.06 cent geeft je geen marge meer aan X.05 cent. Dat is zeker denkbaar, maar opnieuw, hoe je dan kan argumenteren dat die ene cent verschil zo onbelangrijk is dat je de fysieke uitdrukking ervan kan afschaffen blijft me niet duidelijk.

Ikzelf die als consument niet met die problemen geconfronteerd wordt, vind ze ook vreselijk lastig. Ik zou zeggen, als ze ook werkelijk (lees: voor iedereen) lastig zijn, schaf ze dan inderdaad af. Begin bij jezelf.

------------------------------------
(1) http://www.standaard.be/cnt/dmf20130908_00730531

5 opmerkingen:

Lieven zei

Het kan zelfs simpeler. Laat de prijzen gewoon met rust en rond aan de kassa de totaalprijs naar beneden af. Niemand gaat klagen en de impact op de inkomsten zou verwaarloosbaar moeten zijn.

vuurland zei

Zoals Lieven het stelt gebeurt het in Nederland al jaren. Geen enkel probleem, inderdaad.

Koen Robeys zei

Het is fijn te horen dat het "idee" tenminste zou kunnen werken. Alleen, blijkbaar hééft het al gewerkt, maar niet met het gewenste resultaat. Immers, als het nu al gebeurt, dan zou per theorie de omloop van die kleine stukken moeten dalen, tot het punt waarop het probleem zichzelf oplost.

Blijkbaar niet dus. Hoewel. Als de theorie niet klopt met de feiten; kunnen we dan niet proberen dat het de schuld is van de feiten?

vuurland zei

Geen idee of die dingen niet dalen. In Nederland zie je ze totaal niet meer. Ik zie ze enkel nog als ik in Duitsland, Belgie of Frankrijk ben. Vanuit mijn gezichtspunt is de omloop dus gedaald.

Koen Robeys zei

Maar dat maakt het werkelijk interessant! Het is misschien wat "op het eerste zicht", maar het lijkt dus dat het werkelijk kan werken. Ik zie massa's toepassingen van de opinie van Friedrich Hayek, dat de markten zelf wel kunnen beslissen wat ze willen aanvaarden als geld.

Hoe krijgen we het idee nu verspreid? Ik vrees dat het niet via Speels maar Serieus zal zijn... :-)