zaterdag 26 januari 2013

Ik mis dus ECHT dat "Eurabië" onderwerp

Twee jaar geleden, toch alweer, dat er van het PEW forum een studie verscheen die de ronkende titel droeg "Moslim populatie verdubbelt binnen twintig jaar" (1). En ik zat er even met open mond op te kijken, want had ik niet de vorige jaren, zowel hier (2) als op andere fora (waar dat vaak tot enorme hoeveelheden geloei en gescheld" (3) had geleid) gezegd dat het me die "demografische overspoeling" nogal zou meevallen? Maar even snuisteren leerde meteen dat die verdubbeling alleen maar sloeg op "binnen twintig jaar" indien je vergeleek met twintig jaar geleden! En er stond ook nog in dat de snelle aangroei zich vooral de vorige twintig jaar had afgespeeld, en dat het in de volgende twintig jaar serieus zou afnemen (precies het punt waarom ik zoveel geloei en gescheld had geoogst) en...

Het daaropvolgende jaar kreeg ik nog zo weinig artikelen van demografen en projecties en zelfs superbezorgde blogposts over het onderwerp te zien, dat ik me eind 2011 afvroeg: waar is toch het onderwerp gebleven (4)?

En nu is er weer een jaar gepasseerd, en ik heb nog steeds hetzelfde gevoel, en dus ook nog steeds dezelfde vragen. Nu kon ik me na één jaar nog gemakkelijk inbeelden dat het alleen maar leek te zijn verdwenen omdat ik nu eenmaal niet altijd erg goed oplet (integendeel). Maar na twee jaar is die kans toch een pak kleiner geworden. En daarom opnieuw: is dat omdat één van beide kampen (en dat kan heus elk van beide kampen zijn) heeft ingezien dat ze er compleet naast zaten, en dus nu druk bezig is met stilletjes af te druipen?

Ikzelf denk nog altijd dat we druk bezig zijn aan een periode waarin de groei van de Moslimpopulatie bezig is aan dezelfde "demografische transitie" die zoveel andere volkeren een paar generaties eerder hebben doorgemaakt - en als dat zo is, dan kan ik me inbeelden dat een hoop mensen die daar zo over hebben lopen gillen en tieren nu inderdaad aan het afdruipen zijn. Anderzijds heb ik altijd het gevoel gehad dat ik perfect zou kunnen leven met de realiteit (als dat zo zou zijn) dat ik het de hele tijd zelf mis had. Natuurlijk zou ik dan ook moeten erkennen dat de anderen het juist hadden, en dat ik het fout had. Maar weet je, als je niet zo hard aan je onderwerp vastzit dat je er wel mee getrouwd lijkt; als je in feite gewoon probeert te zien wat er aan het gebeuren is, en niet wat je in het centrum van de belangstelling brengt, of wat je toelaat zo heerlijk mee te huilen met de rest van de meute - wat denk je dan dat je moet doen?

Voor het geval het antwoord daarop niet vanzelfsprekend is: dan kijk je wat de mensen die het onderwerp echt bestuderen (iets heel anders dan bij valavond gaan rondwandelen in heel geselecteerde wijken van heel geselecteerde steden, en dat extrapoleren naar de rest van Europa) daarover zeggen. En wanneer de experten ongeveer unaniem hetzelfde verklaren ("dat de snelle aangroei zich vooral de vorige twintig jaar had afgespeeld, en dat het in de volgende twintig jaar serieus zou afnemen"), dan mag je daar wel eens publiek op wijzen, ja.

Voor het geval mensen op basis van mijn (toegegeven) (veel te) groot bakkes denken dat ik het helemaal niet zo gemakkelijk zou hebben om toe te geven dat het standpunt fout was, is er ook nog de post onder voetnoot (5). 2009 toch ook alweer. Ja, als je "gewoon probeert te zien wat er aan het gebeuren is", dan durf je best wel eens de aandacht vestigen op perspectieven die je iets heel anders vertellen dan wat je tot dan toe altijd dacht. Intussen begin ik ertoe te neigen het verdwijnende Eurabië onderwerp te zien als symptoom van het feit dat ongeveer iedereen het nu wel weet. In dat geval zou het feit dat de ingevallen stilte zo mooi samenvalt met het verschijnen van de PEW studie een groot compliment aan hun adres waard zijn.

--------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2011/01/moslim-populatie-verdubbelt-in-twintig.html
EN http://www.pewforum.org/Muslim/Resources-on-the-Future-of-the-Global-Muslim-Population.aspx
EN http://newsfeed.time.com/2011/01/27/2-2-billion-worlds-muslim-population-doubles/
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/search/label/Islam%20vs.%20Westen
(3) Er waren overigens ook een hoop meer bedachtzame critici, waarvan ik dan ook één en ander heb opgestoken, maar als basisconcept denk ik nog altijd hetzelfde
(4) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2011/12/ik-mis-het-eurabie-onderwerp.html
(5) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2009/09/brad-delong-zou-zeggen-robeys-smackdown.html

PS er was ook nog een kaart die de groei van 20 jaar geleden vergeleek met de verwachtte groei binnen twintig jaar, en waarvan ik geschreven had "het is alsof het licht uitgaat". Ik zie nu dat die van CNN afkomstig was: http://edition.cnn.com/interactive/2011/01/world/map.muslim.growth/index.html

Geen opmerkingen: