maandag 21 april 2014

Te zonnig om waar te zijn?

Paul Krugman plaatst een grafiek op zijn blog (1) die de evolutie weergeeft van de kost per Watt aan zonne-energie, gedurende de laatste 25 jaar:



En dat lijkt wel te zonnig om waar te zijn! Begrijp ik correct dat die kost met een factor 17 (!) is gedaald? Klopt het dat we stilaan op het punt komen waar zonne-energie competitief wordt met verbrandingsenergie?

Ik weet er allemaal absoluut niets van, dus wie weet hoeveel "politieke vervuiling van het denken" ik me laat opsolferen. Maar laatst heb ik ergens in een krant gelezen over een nieuwe doorbraak (de zoveelste); materiaal dat toeliet veel dunnere cellen te produceren, die het allemaal nog eens een stuk rendabeler zouden maken... In feite zou ik er wel veel meer over willen weten - maar waar vindt een fatsoenlijk Christenmensch de tijd om eerst goede bronnen te vinden, en ze daarna nog te lezen ook?

Het zou mooi zijn, nietwaar, als al die doorbraken als "warmtepompen" (wat mij betreft had het laatste woord even goed Chinees kunnen zijn, maar dat verandert natuurlijk niet dat die dingen intussen bestaan) nu ook nog gekoppeld werden aan je eigen dakbedekking en alle gezinnen hebben gratis verwarming? Naar ik me heb laten vertellen zijn we daar nog "ver" vandaan - maar dat doet me denken aan wat ik vaak lees over de Industriële Revolutie die pakweg 200 jaar geleden volop op gang kwam. Voor de tijdgenoten van destijds, jaar na jaar na jaar, leek het alsof er helemaal niet zo ontzettend veel tegelijk veranderde, maar eenmaal je er met een perspectief van ettelijke decennia naar kijkt ziet het verhaal er heel anders uit.

Dus wie weet schrijven ze in 2200 boeken over het petroleumtijdperk van de twintigste eeuw, dat niet eindigde bij gebrek aan petroleum zoals het stenen tijdperk niet eindigde bij gebrek aan stenen. Wie weet schrijven ze er over zoals over de stoommachine, of de spinnerij, die na reeksen en reeksen kleine doorbraakjes, gespreid over vele, vele jaren, aan het einde de indruk gaf dat de wereld er "plots" heel anders uitzag...?

---------------------------------------------
(1) http://krugman.blogs.nytimes.com/2014/04/15/rising-sun/

Geen opmerkingen: