dinsdag 14 april 2009

"De crisis is bezworen"

Sinds een dikke maand zitten de aandelen weer in de lift, en in het bijzonder de bankaandelen deden het goed. Zoals altijd slingeren de beleggers tussen "hoop en euforie" aan de ene, en "dead cat bounce" (1) aan de andere kant. En nu komen er goede kwartaalresultaten uit voor Goldman Sachs, en de bankaandelen stijgen als raketten, en ik hoor iemand zeggen: "de crisis lijkt bezworen".

Uimmm... Wellll...

Nee.

Kijk, de bankaandelen, die (bij mijn weten) het zwaarst hebben afgezien, zijn gezakt van 100% naar pakweg 5% van hun pré-crisis waarde. Voor zover ze niet failliet gegaan zijn, natuurlijk, al dan niet verpakt in "overnames" door de overheid of sectorgenoten. Maar goed: die "5%". Het punt is, tenzij we een crisis aan het doormaken zijn die praktisch het einde van onze beschaving betekent, zullen er een aantal banken niet failliet gaan. Omdat niemand weet welke dat zijn, en omdat de crisis echt wel heel serieus is, zitten er in de koersen van alle banken zware faillissementsdiscounts. In dat laatste woord betekent "discount" een negatieve "premie", terwijl dat dan weer "een extra waarde" voor één of andere reden betekent. In dit geval gaat het er om dat een bank die met die balansstructuur en cash-flow enzovoort normaal X waard zou zijn, vandaag maar de helft, of zelfs een kwart van Y zal waard zijn, of erger, om de simpele reden dat we niet weten of ze niet met de rest zal meegesleurd worden.

Maar de dag dat althans de dreigende bankfaillissementen overwaaien - en ik kan nu al aankondigen dat daarmee de crisis nog lang niet "bezworen" zal zijn - kunnen al die gezonde bankwaarden wel in snel tempo terug naar X. Ik denk wel dat het mogelijk is (en ik hoop het vurig) dat we aan die beweging al bezig zijn. In dat geval zijn de stijgende bankaandelen precies wat je in dat scenario zou verwachten, en ze kunnen nog een heel eind hoger.

Maar ze komen wel van "100". En ze zijn gezakt naar "5". Dus als ze nu na overwaaien van de faillissementsdreiging terug naar een X van "10" of "15" of "20" en meer gaan gaan - dan zal dat natuurlijk heel spectaculair zijn. Maar netto zullen ze nog altijd van 100 naar (pakweg) die 20 gegaan zijn. Of voor mijn part zelfs 50.

En ik denk dat iedereen het er over eens zou zijn dat een scenario, ergens op een willekeurig moment van de laatste zes of zeven decennia, waarbij je de bankaandelen collectief zag dalen van 100 naar 20 of 50, plus een hoop faillissementen, als dikke, dikke mizerie zou beschouwd worden. Iets heel anders dan "de crisis is bezworen", eigenlijk.

Het zegt iets, nietwaar, dat iets dat naar alle redelijke maatstaven "dikke, dikke mizerie" is, en waar we nog niet eens aan toe zijn, nu al aanzien wordt als een straal hoop van het kaliber van een zoeklicht?

Nee, de ineenstorting van de beschaving zelf, iets waarvan we pas binnen jaren officiëel zullen vernemen dat we er dichter bij waren dan we ooit dierven toegeven (met veel verhalen over van angst transpirerende centrale bankiers en toppolitici: let op mijn woorden) zou best wel "al" kunnen afgewend zijn: wie weet? Maar "de crisis is bezworen"? Ik zou mijn adem niet inhouden we dààr aan toe zijn...

--------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2009/03/dead-cat-bounce.html

Geen opmerkingen: