donderdag 3 september 2009

Kampioenen. Ik zei het al: echte kampioenen...

Nog maar gisteren schreef ik over de vakbonden "geen complex fenomeen zonder simplistische analyses" en... Mijn electronen waren nog niet koud of mijn bloed werd helemaal droog en veranderde in inkt, bij het lezen van de nieuwe parel: de vakbonden willen een crisisbelasting van de banken.

Dat is nog eens een staaltje van het zondebokdenken uit de goeie ouwe tijd! Nog een stap verder en de joden zullen het gedaan hebben - en ik durf er aan twijfelen of ze dan iets zelf iets in de gaten zouden beginnen krijgen. Maar in afwachting dat het zover is: het probleem, beste vakbonden, is nu juist dat de banken geen geld hebben. Het volstaat nu eenmaal niet om gewoon te herhalen dat je het geld moet halen waar het zit om het er ook werkelijk te laten zitten. Het probleem, zoals jullie hadden kunnen weten door doodeenvoudig Speels maar Serieus (1) te lezen, is dat op een bepaald moment de fondsen op zodanige schaal opdroogden dat de markten zichzelf als een volleerde kamikazepiloot de grond inboorden. Het waren nu juist de overheden die geld aan de banken moesten geven - nu, ja, dat is in werkelijkheid wel wat simpel uitgedrukt (2), maar laat dat nog passeren - om te vermijden dat ze allemaal over kop zouden gaan.

En de overheden deden dat niet voor niets, maar tegen condities waaraan, indien ze de crisis ermee verhelpen, ze een dikke stuiver zullen overhouden. Om maar te zwijgen van de werkloosheidsvergoedingen en de waarborgen die ze hadden moeten uitkeren als de banken inderdaad failliet waren gegaan. Om maar te zwijgen van de enorme hoeveelheden belastingen op salarissen die ze innen - en dus hadden misgelopen - indien de banken inderdaad failliet waren gegaan. Om maar te zwijgen van de belastingen op de bankwinsten zelf (voor zover die er zijn) die ze innen - en dus hadden misgelopen - indien de banken inderdaad failliet waren gegaan. Nota bene: op elke "fictieve" euro winst en "onverdiende" euro bonus betalen de banken harde euro's aan belastingen!

Geef het eens toe, vakbonden, dat je, om dit soort dingen uit te kramen, zoveel dingen over het hoofd moet zien dat we dat niet langer kunnen geloven, en dat jullie eigenlijk gewoon platte propaganda zaten uit te kramen?

------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/10/nog-een-klein-facet-van-de.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/10/vragen-van-de-financile-filosofie.html

1 opmerking:

tonny zei

Hoewel ik het inhoudelijk helemaal met je eens ben, geef ik toch een flauw, omdat ik al veel langer meen dat vakbonden, politici e.a. publieke domeinen dikwijls aan populisme doen, en deze blog mij op dat gebied dus weinig bijbrengt.
Darenboven is deze 'roep' nu ook al door links en rechts overgenomen (beide 'dom' natuurlijk :=)).
Een blogpost die een valabele verdedigingsstrategie van de banken meegeeft, zou natuurlijk een 'knap' kunnen opleveren....

Tonny