In het boek past Benedictus een bijbelse en een theologische analyse toe om uit te leggen waarom het joodse volk als geheel niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de dood van Jezus. Eeuwenlang wordt het tegendeel al beweerd om de vervolging van joden te rechtvaardigen.

Bijdrage

Het Vaticaan leert al vijf decennia dat joden als volk niet verantwoordelijk zijn, maar joodse geleerden zeiden woensdag dat het boek van de paus een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het bestrijden van antisemitisme.

In 1965 liet het Vaticaan in het Tweede Vaticaanse Concilie al optekenen dat de joden als geheel niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de dood van Christus, een beslissing die de betrekkingen tussen katholieken en joden aanzienlijk verbeterde.

Analyse

Benedictus komt tot dezelfde conclusie, maar legt in een uitvoerige analyse uit waarom hij tot deze conclusie komt. Zijn boek is het vervolg op het werk Jezus van Nazareth, het eerste boek dat Benedictus als paus schreef. In het tweede deel behandelt de kerkvorst de dood en wederopstanding van Christus.

De paus komt tot de conclusie dat niet het Joodse volk, maar de joodse leiders, de 'Tempel-aristocratie', en enkele aanhangers van de figuur Barabas verantwoordelijk zijn voor de dood van Jezus. 'Hoe kan een heel volk op dat moment aanwezig zijn geweest om de dood van Jezus te eisen?' aldus Benedictus.