http://lvb.net/item/8716
of ook:
http://lvb.net/item/929#6181
Tot en met de vermoorde onschuld, dus. Alleen vernemen we vandaag in de serieuze pers dat de paus, en wel na lang nadenken (!), tot het besluit is gekomen dat we de joden niet verantwoordelijk kunnen stellen:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110302_169
Dank u wel, paus! Een hele opluchting! Alleen, oeps! De paus is wel al zover dat hij begrijpt dat je niet een heel volk kan verantwoordelijk stellen (misschien ook nog iets zeggen over de vele kleine foutjes die naar aanleiding van het misverstand zijn gemaakt, paus?), laat staan hun afstammelingen, maar alleen haar leiders. En dus... hebben de... joodse leiders het gedaan! (Je moet er maar opkomen.)
God - ver - ... maar wacht, ik dwaal af.
Hoe dan ook. Ik vind het verhaal zoals ik het bij Charles Vergeer heb gelezen overtuigender. De Romeinen hebben Jezus gekruisigd, omdat die in hun Keizerrijk aanspraak maakte op het koningschap van Judea: dat is tenminste wat ze zelf gezegd hebben, op het bordje dat ze bovenaan het kruis hebben geplaatst.
Maar ik ben blij dat, de volgende keer dat iemand nog zal ontkennen dat volgens het Christendom de joden Jezus vermoord hebben terwijl de bijbelteksten die dat wel degelijk zeggen hem recht in het gezicht staren, ik ook gewoon naar de paus zal kunnen verwijzen. Dat wou ik toch even registreren.
---------------------------------
De tekst van het artikel, De Standaard, 2 maart 2011:
In het boek past Benedictus een bijbelse en een theologische analyse toe om uit te leggen waarom het joodse volk als geheel niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de dood van Jezus. Eeuwenlang wordt het tegendeel al beweerd om de vervolging van joden te rechtvaardigen.
Bijdrage
Het Vaticaan leert al vijf decennia dat joden als volk niet verantwoordelijk zijn, maar joodse geleerden zeiden woensdag dat het boek van de paus een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het bestrijden van antisemitisme.
In 1965 liet het Vaticaan in het Tweede Vaticaanse Concilie al optekenen dat de joden als geheel niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de dood van Christus, een beslissing die de betrekkingen tussen katholieken en joden aanzienlijk verbeterde.
Analyse
Benedictus komt tot dezelfde conclusie, maar legt in een uitvoerige analyse uit waarom hij tot deze conclusie komt. Zijn boek is het vervolg op het werk Jezus van Nazareth, het eerste boek dat Benedictus als paus schreef. In het tweede deel behandelt de kerkvorst de dood en wederopstanding van Christus.
De paus komt tot de conclusie dat niet het Joodse volk, maar de joodse leiders, de 'Tempel-aristocratie', en enkele aanhangers van de figuur Barabas verantwoordelijk zijn voor de dood van Jezus. 'Hoe kan een heel volk op dat moment aanwezig zijn geweest om de dood van Jezus te eisen?' aldus Benedictus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten