Grote borden waarschuwden de automobilist op weg naar Brussel: Smogalarm! En om daar iets tegen te doen was de maximum snelheid beperkt tot 90 kilometer per uur. Ik denk te weten dat het niet veel verschil maakt, maar onze bewindsvoerders moeten de indruk wekken dat ze iets doen, nietwaar?
Maar wat zien wij aan het einde van de A12 op weg naar Brussel? Vandaag, vrijdag 9 januari 2,009 was alweer een kalme dag in het verkeer. Een heel rustige A12, en heel rustig stadsverkeer, maar vanaf de hoogte van de Ring: file! En ik was gemakkelijk 20 minuten vroeger dan enkele dagen geleden (1), dus het lijkt me dat het op hetzelfde uur nog erger moet geweest zijn.
Het vroor acht graden onder nul, dus de automobilisten die daar met tientallen en honderden stonden aan te schuiven zaten zich natuurlijk lustig te verwarmen: ik zou wel eens willen weten hoeveel extra CO2 en andere nuttige opwarmers van de planeet dàt zal opgeleverd hebben.
Hoe dan ook, ik wist intussen waar ik op wilde letten. Het verkeerslicht waarvoor die tien- en tientallen auto's stonden aan te schuiven bleef welgeteld tien (10) tellen lang op groen staan. Het verkeerslicht waaraan uit de richting van het Atomium vijf tot tien auto's stonden aan te schuiven stond ook een tiental tellen op groen. Maar ik geef toe: er lijken me geen vijf seconden verloren te gaan bij het wisselen, maar slechts twee of hoogstens drie.
Aan de andere kant had ik ruim de gelegenheid te zien dat het telkens een drietal tellen duurde voor de eerste wagen die op gang kwam ook werkelijk de verkeerslichten passeerde. Alles bij elkaar heb ik verschillende keren kunnen zien: tijdens de tien seconden dat het licht in de richting van de vele tientallen wagens die daar stonden aan te schuiven op groen stond, konden welgeteld vijf (5) auto's (maal twee rijvakken) passeren voor het alweer rood werd.
Kijk, ik ken één kruispunt (De Trooz) waar je, als je het licht net voor je neus op rood ziet springen, drie minuten (of 180 seconden) moet wachten voor het weer groen wordt. En op een kruispunt van een heel kleine straatje (waar ik uit kom als ik de kindjes naar school breng) met de machtige A12 autoweg moet je twee minuten of 120 seconden wachten als je het licht net op rood ziet springen.
En dus begrijp ik niet waarom ik nu voor de tweede keer in enkele dagen een verkeerslicht dat een enorm verschil maakt voor de files gedurende slechts tien seconden op groen zie staan, om zo kilometers lange files te veroorzaken op een plaats waar dat in de verste verte niet hoeft.
Opnieuw, ik zou wel eens willen weten hoeveel extra smog dat soort stoten precies oplevert.
Ik begrijp het niet. Natuurlijk, als de bevoegde instanties eens flink de mensen die ze net met hun smogalarm de stuipen op het lijf hebben gejaagd recht in hun gezicht wilden uitlachen, dan hadden ze het niet beter kunnen aanleggen.
En de volgende keer dat ze er weer één vierkant zijn voeten zien vegen aan hun snelheidsbeperking, dan zullen ze wéér niet het geringste idee hebben van hoe mensen zo weinig "solidariteit" aan de dag kunnen leggen.
------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2009/01/verkeerslichten.html
1 opmerking:
Could not agree more. Een andere flauwe grap is het alternerend rijden... Indien bepaalde smogdrempels bereikt worden, zal het Brussels Gewest de ene dag enkel wagens met even nummerplaten toelaten en de andere dag enkel wagens met oneven nummerplaten (misschien is het binnenkort al zover). OK, laat ons even meespelen en dit respecteren. Hebben de heren politici er nog maar een seconde bij stil gestaan hoe de pendelaars die het Brussels Gewest niet binnenmogen op het werk zullen geraken? Met de trein? Dat wordt lachen geblazen als ineens tienduizenden extra pendelaars de trein nemen. Op die dag zal je reeds zeer vroeg geen parkeerplaats meer vinden aan stations en het spoorverkeer zal de toevloed niet aankunnen. En dit alles omwille van een smogproblematiek in een hoofdstad waar een groot deel van de inwoners met oude en zeer vervuilende wagens rondrijdt... Mijn toekomstige wagen zal 128 g CO uitstoten, en eigenlijk vind ik dit jammer want net als oude en vervuilende wagens zal ik ook geïmpacteerd worden door de maatregelen die de grapjassen onder de beleidsmakers hebben bedacht. Gelukkig weet inmiddels ik nu dat ik dit onrecht deels teniet kan doen door snel te rijden. Het is een magere troost, maar toch kan ik op die manier een beetje weerwraak nemen tegen het milieu-extremisme waar we mee geconfronteerd worden. Elke dag is voor mij een protestdag!
Een reactie posten