zaterdag 7 mei 2011

Griekenland: zou iemand dat eens simpel kunnen uitleggen?

Het is blijkbaar weer eens grote paniek over Griekenland (1), en wat mij het meeste opvalt is dat de berichtgeving maakt dat er, voor mij althans, kop noch staart aan te krijgen is. Nochtans zou het, steeds volgens mij, niet moeilijk moeten zijn, ik bedoel, op een zodanige manier het probleem op tafel leggen dat een normaal begaafde, gemiddelde leek het begrijpt. Ik heb zelfs al eens geprobeerd te tonen welke vorm dat "op tafel leggen" zou moeten aannemen (2), waarbij ik me maar tot de vorm heb beperkt omdat ik zeer goed weet dat ik het qua inhoud niet zou kunnen.

Maar er zijn ongetwijfeld mensen die het wel kunnen. Al wat er nodig is is dat ze één en ander over het onderwerp weten, plus dat ze de communicatie vaardigheid hebben om het uit te leggen, plus de energie om het nog te doen ook. Bijvoorbeeld is er Geert Noels die met zijn boek en zijn blog getoond heeft dat hij iets kan uitlegen èn er de energie voor heeft, en verder denk ik dat niemand betwijfelt dat hij weet waar het over gaat. Heel recent nog was er één die me spijkers met koppen leek te slaan (3). Maar een jaar geleden al heeft Geert al precies hetzelfde gezegd (4).

Maar waarover klaag ik dan? Ik wil heus aannemen dat het probleem bij mij ligt - maar anderzijds, is het niet zo dat mensen die iets proberen uit te leggen aan andere mensen dat altijd "zo goed kunnen" als ze zich weten te verplaatsen in de onwetendheid van de anderen?

Ik zou graag zien dat iemand als Geert me het pad laat zien dat ongeveer loopt als:
  • hier heb je wat iedereen in alle kranten kan lezen
  • "then a miracle occurs" (5)
  • ergo, Griekenland moet uit de euro
Zoals in de beroemde cartoon is wat mij ontbreekt de manier waarop sommige mensen er in slagen van stap 1 naar stap 3 te komen. En ik denk dat dat zal samen te vatten zijn in een uitleg die de vorm zal hebben van "zoveel BNP, zoveel overheidsinkomsten, zoveel schuld, zoveel uitgaven, nog een beetje dynamiek van de toestand erbij, kortom, er is geen conventionele oplossing".

Eén van de dingen die ik tot mijn tevredenheid in Geerts laatste artikel zag staan is dat één van de standaard uitwegen, forse besparingen op de overheidsuitgaven, alleen maar de recessie in de hand werken. Als je constante schulden hebt in een dalende economie, is dat in principe hetzelfde als een constante economie waarin je de schulden gewoon liet oplopen. Bijvoorbeeld "schulden 200/economie 100" is evenveel als "schulden 100/economie 50". Je kan je dus inbeelden dat je in een "schulden 100/economie 100" de keuze hebt tussen de schulden laten oplopen naar 200 of besparen met als gevolg dat de economie naar 50 krimpt, maar cijfermatig eindig je in beide gevallen op "2". Dus waarom zou "besparen" nu a priori beter zijn dan "extra overheidsoptreden"?

Dat is iets dat ikzelf al een paar keer probeerde - naar mijn aanvoelen: tevergeefs - te zeggen aan mensen die nogal robotmatig over besparingen beginnen. Om één of andere reden leek hun doel niet zozeer de crisis op te lossen maar wel de overheid op te lossen; een mens zou ze nog van "politiek vervuild denken" gaan verdenken. En het is belangrijk, want het is een deel van het probleem. Als de atmosfeer vol staat van de "modellen" waarin de zogenaamde "conclusies" in werkelijkheid al op voorhand vaststonden, en vervolgens enkel die feiten worden geselecteerd die als argument kunnen dienen, dan helpt dat niemand een stap vooruit - behalve wie zijn ideologie wilde bevestigen, natuurlijk. Wedden dat ik ook direct een hoop url's kan vinden die "bewijzen" dat dit de lang voorspelde "crisis van het kapitalisme" is?

Maar om te besluiten met het onderwerp. Ik zou, dus, graag zien dat iemand eens in begrijpelijke woorden uitlegde dat, en waarom, er geen conventionele oplossingen zijn. Ik heb alleen maar geprobeerd uit te leggen waar het mij aan ontbreekt, in de hoop dat het iemand inspireert bij het beantwoorden van dat soort vragen.

(Bij wijze van "update" even herinneren aan hoe ik me een simpel scenario van "uit de euro stappen" inbeeld:
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2010/11/uit-de-euro-stappen.html )

---------------------------------
(1) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=IV39O55B
(2)
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/03/de-schuldencrisis-als-puzzel.html
(3)
http://www.econoshock.be/3-vragen-over-griekenland/
(4)
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2010/04/geert-noels-griekenland-moet-uit-de.html (ik had naar zijn eigen blog willen verwijzen, maar blijkbaar is de url intussen beperkt toegankelijk. Deze url dus gewoon als bewijs dat we het er een jaar geleden al over hadden)
(5) naar de beroemde cartoon, onder andere hier te vinden:
http://www.inc.com/resources/startup/articles/20080101/revers.html

Geen opmerkingen: