woensdag 4 mei 2011

Oei, dat zal niet overal goed vallen...

Er is een studie gemaakt en verschenen over de vraag wie uit een groep journalisten, politici en "pundits" (kan je dat als "commentatoren" vertalen?) de beste voorspellingen maakt. Het bleek dat veel voorspellers niet echt te onderscheiden vallen van random generatoren; niet dat het me verbaast, maar goed. Ook waren er die nog slechter waren dan random generatoren.

Ik ken dat gevoel. Ik heb er zelf veel last van: met Engelse uitspraak. Verschillende klanken zoals "i" en "ea" hebben in het Engels een andere uitspraak naargelang de omgeving waarin ze staan. Meestal is het één kans op twee, en ikzelf heb een zodanig slecht inzicht dat ik in ruim meer dan de helft van de gevallen fout raad. Er zijn mensen die ik ervan verdenk me daarbij wel eens met opzet op het verkeerde been te zetten, hoewel, zo slecht kan toch niemand zijn (1)?

Hoe dan ook, veel uitleg om te zeggen dat ik vermoed dat iemand die nog slechter dan een random generator voorspelt een aantal foute concepten in zijn hoofd heeft zitten; zoals ikzelf met de regels rond Engelse uitspraak. Dus misschien zal dat met die voorspellers ook zo zijn? Veel interessanter nog is de vraag wie nu juist toch nog beter kan voorspellen dan de random generator. En de nummer één daarvan is...

Paul Krugman (2)!

Oei, dat zal niet bij iedereen in goede aarde vallen. Oei, dat zal zo erg zijn dat ik durf wedden dat het internet nu al vol staat met "bewijzen" van het tegendeel. Immers, met de ideeën van Krugman zal je niet kunnen bewijzen dat overheidsinterventie altijd en overal slecht is. En omdat iedereen had moeten weten dat overheidsoptreden wel altijd en overal slecht is, kan Krugman onmogelijk een goede - laat staan de beste - voorspeller zijn. Q.E.D.

Toch was het me de laatste jaren al een paar keer opgevallen. Krugman was er heel vroeg bij om te zeggen dat er in feite, en ondanks de "gelddrukpolitiek", heel weinig gevaar was voor inflatie, wel integendeel, en verder dat de stimulus van Obama veel te klein was en dus de werkloosheid hoog zou houden voor een lange periode...

En het is nu een twee jaar later en het zal niet bij iedereen goed vallen, maar het is wel gewoon waar gebleken. Tja, als ik nog eens blogposts zie over de vraag waarom "Keynes" wel en "de andere kant" niet erg veel aan de bak kwam tijdens de crisis van de laatste jaren... Zou ik durven proberen met iets als "omdat Keynesiaanse modellen beter konden voorspellen"? Of zal de intellectuele temperatuur nu al ver onder het vriespunt zakken?

-------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/10/een-uiterst-gemene-streek.html
EN http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/01/robert-vandewalle.html
(2) http://www.hamilton.edu/documents/Analysis-of-Forcast-Accuracy-in-the-Political-Media.pdf

1 opmerking:

ivan zei

Ehm, eens goed gekeken naar het gezelschap waar Krugman in vertoeft, Koen? In de lijst bevindt zich geen enkele econoom die aanleunt bij de Oostenrijkse school, noch "libertaire" politici als Ron Paul die de crisis hebben voorspeld. Integendeel, buiten enkele "conservatieven" zoals George Will, zijn het vooral mainstream liberals. Zelfs meer linkse economisten zoals Dean Baker worden niet in de studie opgenomen. Nochtans had ook Baker de crisis voorspelt.

Conclusie: de studie is van nul en generlei waarde.