zondag 29 april 2012

Iedereen aanvaardt goud (Uitroepteken? Vraagteken?)

Een tijdje geleden was ik op usenet in gesprek geraakt met iemand die vond dat goud het enige "echte" geld was, en al de rest [vul hier de gekende litanie in]. Dat overkomt me wel eens vaker, het voorbeeld waaraan ik nu denk vind je in voetnoot (1), en er zijn nog een paar naschokken gekomen. Dus heb ik ergens wel eens luidop gevraagd of "iemand" het ooit wel eens geprobeerd had, dat "dingen gaan kopen in ruil voor goud". En daarop, moet ik zeggen, was mijn gesprekspartner nogal vaag gebleven. Veel beloftes en aankondigingen op voorhand, maar toen ik "probeer het je eens en laat je het weten" schreef bleef het stil.

Gelukkig is er intussen iemand die het ook echt eens geprobeerd heeft. En nog wel op film (2)! Dus je volgt onze koper met een gecertifiëerd plaatje goud met een precies gewicht en de waarde van dat moment (52 dollar), wanneer hij achtereenvolgens probeert een pak bier, postzegels, een doos speelgoed en fastfood te kopen.

De film gaat vooraf van iemand die ook aankondigt "nobody ever refuses gold". Dus, laten we het proberen... De liefhebbers mogen gerust eens een gokje wagen over de succesgraad...

-------------------------------
(1) https://groups.google.com/group/nl.politiek/msg/843eb84942d06d55?hl=nl&dmode=source
(2) http://www.reuters.com/video/2012/04/26/reuters-tv-will-a-gold-bar-buy-a-case-of-beer-felix?videoId=234027919&videoChannel=117757

Geen opmerkingen: