zaterdag 8 december 2012

Dit is een test!

Dank zij een vriendelijke collega heb ik een uiterst handig screenshotje op de computer kunnen zetten. De vraag is of dat ook bruikbaar is bij het bloggen. Laten we dat proberen. Bijvoorbeeld, ik bekijk de grafiek van de Duitse beurs over de laatste drie jaar:



(Deze screenshot is afkomstig van de url www.cnn.com.)

Wat je ziet is dat de beurs (de DAX speelt hier de rol van een beurs die nogal representatief is voor een niet - door - de - crisis - geteisterd Europa) in 2010 probeerde te herstellen van de slachtingen van 2008. Helaas, in 2010 brak de Eurocrisis uit. Als je het mij vraagt, als rechtstreeks gevolg van het feit dat Europese staten zichzelf vertilden bij het redden van de banken, en in het geval van Griekenland als gevolg van zulkdanig geknoei met de nationale begroting dat de andere politiekers het merkten.

Dus, en nu kan ik me vergissen, kregen we niet alleen de grote schommelingen van begin 2011, maar ook een serieuze "crash" (naar de maatstaven van de laatste vijf jaar zou je het natuurlijk ook gewoon "zo'n beetje wind" kunnen noemen) vanaf de zomer. Vervolgens zien we een serieuze jojo beweging (omcirkeld), en dan gaat het ineens naar boven. Maar in de zomer van 2012 gaat het weer mis (de rode pijl), hoewel dat veel sneller weer over gaat, en daarna nog veel vlotter weer naar boven.

Zoals ik het me herinner was de "crash" een gevolg van die Europese crisis. Verder herinner ik me in de (omcirkelde) herfst van 2011 de ene Europese top na de andere. Telkens het er uitzag alsof de autoriteiten gingen ingrijpen ging het naar boven, maar zodra bleek dat dat niet zo was crashte het alleen maar verder. Tot de ECB alsnog ingreep, en dat was de herstelbeweging van 2012. Toen brak er een tweede fase van dezelfde crisis uit (de rode pijl), maar deze keer kwam de ECB nog sneller tussen, en deze keer meer gesteund door politici als Merkel zelf. En dat is waarna het nog sterker naar boven ging.

Zoals ik al zei, dit is een test. Is het toonbaar? Lukt het om "de feiten" gewoon te tonen, omdat ze nu eenmaal zijn wat ze zijn, terwijl vertellen veel omslachtiger is? Ik geef toe dat ik er ook mijn "zoals ik het me herinner" aan heb toegevoegd, maar dat heb ik er dan ook duidelijk bijgezegd. Dadelijk duw ik op de knop... Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen: