zondag 16 december 2012

"Financiële Voorlichting" (Kreu-eu-eu-eunnnnn)

Toen een tijdje geleden het besef doordrong dat "de gemiddelde burger" dringend nood had aan een beetje "financiële voorlichting" (zoals ikzelf het graag noem, maar het kan best zijn dat dat niet origineel van mij is) zat ik daar goedkeurend bij te knikken. Maar toen ik een beetje zat na te denken over hoe dat dan waarschijnlijk zou aangepakt worden heb ik van bij het begin zitten vrezen dat dat helemaal verkeerd zou gaan. En alsof het was om me te vertellen dat die vrees terecht zou zijn vertelt De Standaard (1) me vandaag (terecht) dat de financiële kennis ondermaats is zoals "blijkt" (ten onrechte) uit het feit dat veel mensen niet weten hoe hoog de roerende voorheffing is.

Kijk, ik ga het met opzet op de provocerende manier doen. Natuurlijk roept dat alleen maar meer weerstand op, maar ik denk dat het hard schudden aan harde koppen op dit moment belangrijker is dan het voorzichtig bezorgen van een beetje meer inzicht.

Die provocerende manier dus. Hier gaan we: Men heeft u gezegd dat weten hoe hoog de roerende voorheffing is onderdeel vormt van financieel inzicht, maar ik ("ik", zoals in "Koen", zoals in "ikzelf, de schrijver van Speels maar Serieus, je weet wel, die figuur die altijd denkt dat hij alles beter weet") zeg u dat dat een adembenemend dwaas idee is.

Jaja, ik weet het, alleen al de manier waarop ik het schrijf maakt dat je nog liever doodvalt dan het geloven. Maar "geloven" is heus niet wat ik wil bereiken. Hard schudden, daarentegen...

(Socrates... paardenvlieg... gifbeker...)

Maar denk nu eens (beloofd: langer dan twee seconden is niet nodig) na. De hoogte van de roerende voorheffing is iets dat per overheidsdecreet morgen kan veranderen. En overmorgen weer, en de dag, of de minuut, daarna opnieuw. Dus als jij echt denkt dat iemand zijn inzicht kan bewijzen door te vertellen hoe hoog het "nu" is, wel, je mag dat van mij denken, maarreh...

En per complement van dat laatste: Er bestaan wel degelijk een paar financiële inzichten die maken dat mensen met deze inzichten veel beter zelf de oceaan van het financiële leven kunnen bevaren. Een uitstekend voorbeeld daarvan is het concept "samengestelde interest" (2). Een ander voorbeeld, als het zou lukken het kort en krachtig te brengen (3), lijkt me het verband tussen "risk" en "return". Nu geef ik toe dat dat "kort en krachtig" niet altijd mijn sterkste kant is. Maar wat ik graag had laten overbrengen is "hoe hoog is op 16 december 2012 de roe-", oeps, ik verschrijf me bijna, ik bedoel: iets als volgt.

Beschouw een schuldenaar ("bank") die je belooft binnen één jaar 101 te betalen als je hem nu 100 ter beschikking stelt ("spaarboekje"). En beschouw vervolgens een andere debiteur ("Sinterklaas") die je voor jezelfde 100 belooft binnen een jaar 110 ("gouden bergen") te betalen. Is nu de juiste reactie...

(a) "Hoera hoera hoera, waar is toch dat inschrijvingsformulier?"

OF

(b) "Eigenaardig, waarom zou iemand voor dezelfde prestatie van mijn kant zo heel veel meer betalen?"

En als er bij dat laatste iets in je opkomt als "toch niet voor mijn mooie ogen", dan ben je op de juiste weg. Zo kom de ijverige student al snel op het idee dat, in het beste geval, meer beloofd wordt omdat er ook meer kans is dat het geld juist niet zal worden terugbetaald: risico. Want anders - een heel wat minder goed geval - ben je bezig je geld toe te vertrouwen aan iemand die zo weinig inzicht heeft in financiële zaken dat hij zomaar veel te veel betaalt voor iets waarvoor hij ook veel minder kon betalen. (Dat mag, natuurlijk, maar toch...) En tenslotte, in het slechtste geval ben je alleen maar bezig je geld aan een gewone mooipratende bedrieger af te geven, en het droevige resultaat dààrvan... Enzovoort.

En zeg nu zelf, als je dat soort dingen inziet, dan ben je toch al veel en veel beter gewapend tegen het soort dingen dat de wereld de laatste zes jaar is overkomen, dan wanneer je weet hoe hoog vandaag de roerende voorheffing is?

Ik hoop (bijna) dat ik het fout voorheb wanneer ik denk dat vandaag de roerende voorheffing 25% is. Ik ga het beslist niet opzoeken. Het interesseert me geen barst.

---------------------------------------
(1) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121214_00403152
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2006/02/dingen-die-iedereen-zou-moeten-weten.html
(3) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2008/02/financile-voorlichting.html

Geen opmerkingen: