maandag 5 mei 2014

Als men 200 kinderen ontvoert, bied dan uw andere wang aan

Temidden van het ijselijke verhaal van het gezonken schip en de verdronken schoolkinderen; van Oekraïne dat in oorlog lijkt weg te zinken, en natuurlijk niet te vergeten, het anderende Wereldkampioenschap Voetbal, was me opgevallen dat een Nigeriaanse bende 200 schoolmeisjes had ontvoerd. Daarvoor moest je wel een beetje graven, want in een land waarin het weken voorpagina nieuws is als er één kind ontvoerd is - toen de papa rijk genoeg was vonden ze hem nog terug ook - was er niet zoveel van te zien toen het er ineens 200 waren. Ze zullen maar zwart geweest zijn, zeker?

Intussen heeft de ontvoerder aangekondigd dat hij ze zal "verkopen op de markt. En kijk, nu staat er toch weer iets van op de nieuwssites. Je hoeft niet te kunnen tellen om te weten, ze zijn allemaal al herhaaldelijk gemarteld en verkracht, maar als het ook nog gezegd wordt, dan wordt het nieuws. So it goes.

Op mij komt het nogal over alsof er één kapitalistische nieuwszender (CNN), in een imperialistische staat (de VS) de hele tijd het verhaal in het nieuws gehouden heeft. Niet de andere sites die ik bekijk, niet de Belgische pers, maar wel CNN heeft me de vorige dagen af en toe aan het verhaal herinnerd. Het kan aan mij liggen, mijn oppervlakkige nieuwsconsumptie, mijn bijziende geest, maar zo komt het op mij over. CNN sprak er schande van, CNN eiste er aandacht voor, CNN schopte de wereld een geweten. En anders waren we het al weer vergeten.

Zo komt het op mij over. En als het werkelijk zo is, dan mag dat wel eens gezegd worden.

Geen opmerkingen: