zaterdag 17 mei 2014

Ukraïne (ik begrijp echt niets van internationale diplomatie)

Hier is het scenario: we zaten alweer volop in het jongste "Obacle" (1), waarin de Westerse politiekers in het algemeen zo letterlijk hun mond hadden voorbij gepraat dat "met de de staart tussen de poten er vandoor" de meest werkbare optie was. En "de Krim" gaf me nog gelijk ook en Koen werkte tevreden zijn dagen af.

En het werd nog erger, want toen begonnen de Russische nationalisten in het oosten van Ukraïne pas goed van hun oren te maken, en ik stond elke dag op met "CNN" als eerste activiteit, vol verwachting de Russische tanks over de grens te zien rollen, allemaal in naam van het volk.Wat hadden de Westerse politiekers er ooit aan kunnen doen, denk je?

Maar het gebeurde dus niet.

En wat ben ik blij dat ik ongelijk had! Wat hoop ik dat ik ongelijk blijf hebben! Want in feite ben ik er helemaal niet gerust in, en ik begrijp er eerlijk gezegd geen snars van. Maar goed, dus géén oorlog, géén kapotte families (ooit iets gelezen over de burgerbevolking in de winters van WO II?) en géén internationale crisis. Op een veel bescheidener niveau: zelfs als ik sinds 2007 véél liever Hillary als president had gezien, géén politieke overwinning voor Obama's tegenstanders, die nu eenmaal maken dat Obama er in vergelijking met henzelf uitziet als een combinatie van Lincoln, Roosevelt en Churchill. En op het allerbescheidenste niveau: minder druk op de economie waarin Koen nu eenmaal een bankbediende is. Ik weet het, 't is ontzettend klein als motivering, maar toch...

Maar ik begrijp er dus niets van. Als Poetin nu echt de Ukraïne terug wou, kunnen die zogezegde Westerse "sancties" hem werkelijk tegenhouden? Mijn natuurlijke reactie is hoongelach. Alleen, als dat terecht was, dan had ik dat nu al geweten, en zat ik hier een daverend "zie je het nu?" te schrijven.

Via Twitter vind ik een artikel dat beschrijft hoe het allemaal zit (2). Ik begrijp er in feite weer niets van. Ik kan dus alleen maar nota nemen. De sancties lijken ondanks hun eigen contradicties (Europa wil of kan niet eens meedoen) toch te werken, allerlei antieke liberale vooroordelen blijken toch nog uit te komen, ik - snap - er - niks - van.

Maar ik hoop vurig dat het allemaal waar is.

-----------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2014/03/oekraine-vrees-voor-een-volgend-obacle.html
(2) http://www.vox.com/2014/5/16/5717674/obamas-plan-to-let-putin-hang-himself-is-working

Geen opmerkingen: