dinsdag 6 mei 2014

The battle is joined!

Een paar dagen geleden heb ik het mailtje gepost dat ik aan de federale overheid had gestuurd. Eén werkdag later kreeg ik een antwoord, en dat is niet slecht.  En daarmee "is the battle joined"! Eens kijken, hoe zou ik de vergelijking in mekaar zetten?

Ikzelf, ik ben één van die fossielen voor wie dit soort onderwerpen erg lastig, irritant en tijdrovend zijn. Log, dom, bijziend - denk er wel aan, voor je me gaat uitlachen, dat je op een dag misschien een opmerking op het internet over pakweg economische geschiedenis of opties op de wisselmarkten zal maken, en dat ik het misschien wel te zien krijg. Hoe dan ook, ikzelf, denk ik, speel de rol van een krokodil; symbool van een dier dat er uitziet alsof het al lang had moeten uitgestorven zijn.

Maar hoe druk ik de overheid uit? Eens kijken, ze zijn nog véél logger dan de krokodil, en wat er ook gebeurt, het is altijd hun schuld. Tja. Een mammoet? Een oeros? Maak er een oeros van. The battle tussen de krokodil en de oeros is joined! Ik zal het gevecht als verloren beschouwen als ze er in slagen me voor het einde van mei een token te bezorgen. Ik zal het als een daverende overwinning voor de berustende burger beschouwen als dit wegzinkt in steeds dieper surrealisme. Hier gaan we...

In twee woorden komt het er op neer: ik stuur een mailtje dat zegt, "mannekens, ik probeer een token aan te vragen en het lukt niet, wat nu?".

En wat krijg ik terug? Wel, een waslijst vragen die de krokodil nog verder boven zijn pet gaan dan de relativiteitstheorie, natuurlijk! Je voelt toch van kilometers afstand dat iemand die het soort problemen heeft uit het eerste mailtje, van geen kanten kan antwoorden op wat voor besturingssysteem hij heeft?

En dus, na het opofferen van een groot stuk vrije avond om toch een béétje te proberen antwoorden op te zoeken, antwoord ik (in rood) als volgt op de vragen van de overheid (in zwart):

Geachte mevrouw,
Geachte heer,

Om u beter te kunnen helpen hebben wij de volgende informatie nodig:

  • Merk en type van Laptop (bvb. Dell laptop E6500):
 
Het is een vaste computer van het merk Dell, H87M-G43
  • Versie van besturingssysteem (vb: Windows XP met SP2 of Mac OS 10.6,...):
 
Windows 7 Home Premium
  • Versie van browser (Firefox 3.6, Internet Explorer 8...):
 
Firefox 28.0
 
Bij mijn weten heb ik helemaal niets gedownload. Zoals ik in de mail schrijf, als ik op de quickinstall klik zie ik alleen bestand opslaan of annuleren, maar dat stuurt me gewoon terug naar het beginscherm.
  • Type van Kaartlezer (meestal terug te vinden onderaan de kaartlezer)
 
Ik heb een kaartlezer van [censuur], waarop ik behalve [censuur] informatie geen andere info terugvind.
  • Versie van de kaartlezerdriver (terug te vinden in apparaatbeheer)
 
Bij “apparaatbeheer” onder de rubriek “Smartcardlezers” zie ik “Microsoft Usbccid-smartcardlezer” staan.
  • Zijn de laatste updates uitgevoerd van uw besturingssysteem?
 
Het is een nieuwe computer van enkele weken oud, dus ik neem aan van wel.
 
Zelfde als vorige antwoord.
  • Op welke site/applicatie krijgt u een foutmelding (url)?
 
Zoals ik in de mail al schrijf, er is helemaal geen sprake van een foutmelding. Ik zou best wel graag “de instructies op het scherm volgen”, maar ik zie er geen. Ik weet gewoon niet of het aan de kaartlezer, Java of het besturingssysteem ligt, maar ik zou wel graag een nieuw token aanvragen.
 
(Zou dat niet ook op een simpele manier kunnen?)
  • Welk type PC/Mac heeft u (merk + serie)?
 
Zou dat niet opnieuwDell H87M-G43” zijn?
 
Daar gaan we...
  • Wat is de exacte foutmelding?
  • Kan u ons een screenshot bezorgen?

Hierop is het me inderdaad gelukt een screenshot te maken.

Om eerlijk te zijn denk ik dat de oeros er momenteel beter uitkomt dan de krokodil. Ze hebben prompt geantwoord, ze hebben (denk ik) niet echt de mail gelezen (1 - 1), maar ik denk dat zij weten waar het over gaat, en ik... ik denk dat ik al op achterstand sta. Wel, geef minstens toe dat ik tot een tikje zelfspot in staat ben...

------------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2014/05/koen-versus-het-overheidsapparaat.html

3 opmerkingen:

Lieven zei

Veel succes.

Ik werk op de informaticadienst van een FOD en ik doe niet de moeite om die eId werkend te houden. Ik gebruik een tokenkaartje voor de jaarlijkse belastingsaangifte.

Koen Robeys zei

Maar... Maar...

Jij gaat me hier nog een beetje zitten uitlachen ook!

Hoewel. Wacht. Ik vermoed dat je de vorige post van de saga niet zal gelezen hebben (*natuurlijk* weet ik dat je me nooit zou willen uitachen...)? Het punt is juist: mijn kaartje met tokens is onleesbaar geworden, en ik probeer een nieuwe aan te vragen.

En alsof de oeros de krokodil een voorsprong wilde gunnen, was de meest voor de hand liggende manier via het tokenkaartje...

Lieven zei

Tja, je bent het slachtoffer geworden van een gelukte Kafka operatie :) Vroeger was de SIS kaart een van de identificatiefactoren die aanvaard werden voor een tokenkaartje te krijgen. Met het afschaffen ervan is het niet meer mogelijk om zonder eId een tokenkaart te krijgen, wat op zich een vrij kafkaesque situatie is.