zondag 4 mei 2014

Koen versus het overheidsapparaat!

Zopas heb ik via het e-formulier het volgende mailtje gestuurd aan de service desk van de nationale overheid: 

Beste,

Ik stel vast dat mijn token onleesbaar is en wil een nieuwe aanvragen.

Bij het aanmelden vraagt het systeem naar één van de onleesbare tokens.

Als ik het via de e-reader probeer zegt die dat de kaart niet geverifiëerd kan worden.

Ik weet niet of de bijhorende software geïnstalleerd is. Als ik "quick install" probeer moet ik mijn besturingssysteem ingeven. In het daarop volgende schermpje zie ik alleen "bestand opslaan" of "annuleren". Wanneer ik "bestand opslaan" kies kom ik terug op het oorspronkelijk scherm, zonder dat ik ergens andere mogelijkheden om "de instructies op het scherm te volgen".

Dus hoe vraag ik nu een nieuw token aan alstublieft?

Beste groeten,
Koen Robeys

Je ziet het zeker van kilometers afstand aankomen? Je herkent, neem ik aan, het type? Geboren dik een eind in de vorige eeuw, een echt nijlpaard in alles wat met IT te maken heeft, en stelt nu vast dat de token grotendeels onleesbaar geworden is. Een uur Zeer Kostbare, Zeer Schaarse vrije tijd geïnvesteerd om uit te knobbelen dat je een nieuw kan aanvragen.

Maar oeps, het systeem vraagt een token in te geven! En die zijn nu juist onleesbaar geworden! Maar geen nood, het kan ook via een kaartlezer. Now a miracle occurs en het blijkt dat er hier zowaar een kaartlezer staat ("wat is een kaartlezer?" Is de lezer die hier staat ook een kaartlezer zoals de overheid het bedoelt? Hoe moet een fatsoenlijk Christenmens dat in godsnaam allemaal weten? Ik neem maar aan van wel, en ik probeer - een mens moet tenslotte toch een béétje durven iets proberen, nietwaar?)

Het systeem kondigt aan dat mijn kaart "niet kon geverifiëerd worden". Echt erg is het waarschijnlijk niet, want intussen kom ik te weten dat ik ook een PINcode nodig heb, en als ik er ooit al een code aan gegeven heb kan ik het me al lang niet meer herinneren. Dat alleen al maakt dat het niet meer erg motiverend is om te proberen de software te installeren: want misschien werkt de PIN die ik in gedachte heb wel, maar dan, misschien ook niet...

Maar een mens moet af en toe eens iets durven proberen, nietwaar? Dus toch maar eens op die "quick install" geklikt. En (zie mail hierboven) dat stuurt me linea recta naar het oorspronkelijk scherm, zonder dat iemand zoals ik de kans heeft gezien om "instructies op het scherm te volgen (zoals nochtans aangekondigd werd).

En ik zit vast! Natuurlijk zal ik wel ergens iets niet hebben zien staan, of als ik het zie staan niet begrepen hebben, of als ik het begrepen heb, niet gemerkt wat ik moest doen, of hoe. Alleen, hoe dom en bijziend ik me nu ook voel, ik heb ergens een vaag vermoeden dat ik niet de enige ben die dit meemaakt. Oh, het zal wel niet de overheid zijn die ongebruiksvriendelijk is, maar wel degelijk de eindgebruiker (nog altijd dat nijlpaard, ikzelf). 

Het nettoresultaat zal wel weer zijn dat ik de belastingbrief dan maar manueel invul, zeker? Of post ik binnenkort dat de zeer vriendelijke, zeer efficiënte en zeer behulpzame overheid me binnen de kortste keren de weg heeft getoond?

Geen opmerkingen: