woensdag 28 oktober 2009

"De Islam aan de winnende hand"

Iemand drukt me een exemplaar van het tijdschrift Humo in mijn handen. Hij kent me zeer goed, dus hij weet dat ik helemaal geen tijdschriften lees. Maar het raadsel zit niet diep: het hoofdartikel heet Verovert de Islam Europa? Kijk toch eens, hoe rààdt hij het toch...?

Het is een interview met Christopher Caldwell, schrijver van het boek De Europese Revolutie, Hoe de Islam ons Voorgoed Veranderde. De lezer verneemt dat het woord "Eurabië" er niet één keer in voorkomt, en dat de schrijver al dat soort boeken niet erg serieus neemt... Zo word ik nog nieuwsgierig!

Het punt is, de Europese leiders die destijds de Noord Afrikaanse gastarbeiders importeerden hebben uit "verstrooidheid" het probleem met de Islam veroorzaakt. "Immigratie maakt krachtige culturen sterker maar kan zwakkere overweldigen" lees ik, en ik denk, OK, precies, dus... En dan... Houd je vast...

"En hij is het soort conservatief dat het avondland Europa voor zwak houdt en bijgevolg de Islam aan de winnende hand ziet."

En ik zit naar adem te happen. Dat méén je toch niet? Dus dàt is het antwoord van dit "soort conservatief" als mensen zoals ik ons afvragen hoe een beschaving die al honderden jaren aan een ineenstorting bezig is (de Islam omstreeks het jaar 2,000) ooit de dominante beschaving van de planeet (het Westen omstreeks het jaar 2,000) zou kunnen bedreigen? Ze kennen dus wel degelijk hun sociologie ("de superieure cultuur lijft de inferieure cultuur in, en niet omgekeerd") maar ze verklaren Europa tot "zwak" - en klaar is Kees!

Het ligt er vingerdik bovenop. Laat me raden: "sterk" dat is de politiek van Bush (de dwaas; niet de vader) waarbij je je "heel veel meer spieren dan hersens" toestand zo etaleert dat je het op de duur zelf doorkrijgt, terwijl de reden dat Europa "zwak" is ligt aan het feit dat ze aan dàt soort clownerijen niet meededen? Ach, het is me al eerder overkomen, de nachtmerrie is tenslotte voorbij, de VS zijn tot hun zinnen gekomen, ik krijg alweer dat gevoel dat ergens tussen medelijden en vertedering zweeft.

Intussen staan er best wel zinnige dingen in de tekst. Het is allemaal een beetje "per ongeluk" gebeurd; de Europese leiders van de jaren vijftig en zestig hadden de "Islamitische Renaissance" van de jaren zeventig niet voorzien. Misschien, maar als ik zie hoe vaak dat vandaag luid schreeuwend aan "links" wordt verweten kan ik toch niet helpen aan Arnold Toynbee terug te denken. Zeer interessante historicus, maar intussen wel katholieker dan de paus - en daar lezen we, ergens midden in de twintigste eeuw, toch ook over hoe de Islam één van die vriendelijke, want aan het Christendom verwante, monotheïstische religies is, die uiteindelijk een satellietbeschaving van het Westen aan het worden was?

Ook zie ik dat we tenminste niet in het geloei van de Moslimoverspoeling terechtkomen. Ik zie integendeel dat we weer in de brave hypothese van 5% Moslims vandaag, en verdubbeling naar 10% tegen 2,025 terechtkomen - en over wat er dan gebeurd wordt er zedig gezwegen. En natuurlijk kan je met minderheden van 10% serieuze problemen hebben. Maar even natuurlijk kan het ook zijn dat ze zich meer beginnen te interesseren voor het verdienen van geld, auto's en airco dan het bestuderen van middeleeuwse teksten. Daarover vernemen we dan weer geen woord.

Een beetje dun is de behandeling van de dalende geboortecijfers. Eerst krijgen we de regel dat dat inderdaad normaal het geval is, en dan krijgen we de vage mededeling dat er ook wel een voorbeeld van een immigrerende Moslimbevolking is waarvan de geboortecijfers niet naar de lokale cijfers tendeerden. Dat is natuurlijk allemaal erg wazig, temeer als je bedenkt dat je doodeenvoudig kan kijken naar de cijfers en... En dan zie je wat eerdere posts hier over dit onderwerp al gezegd hebben: ja, de geboortecijfers van de Europese Moslims tenderen inderdaad naar het niveau van de autochtone Europese bevolking. Ik zei het al: een beetje dunnetjes.

Ik blijf het allemaal wel wat navelstaarderig vinden. Als "het" probleem veroorzaakt is door de politici van de jaren vijftig: waren er dan helemaal geen problemen met de Islam in de tijd van hun slavendrijverstochten in Europa, of onze Kruistochten, of hun verovering van Spanje en de Balkan tot in Wenen en vele, vele andere? Ja, het is ooit een thema van dit blog geweest dat de wrijvingen tussen "het Westen" en de beschavingen van het oosten van veel vroeger dateren, en dat "Islam vs. Christendom" daar alleen maar een relatief late voortzetting van is. Ik ben te moe om nog url's op te zoeken, maar als iemand er echt naar zou vragen...

Maar alles bij elkaar ziet het stukken beter uit dan het gegil over "binnen enkele decennia zijn er 40% Moslims in Europa". "De Islam is aan de winnende hand": dat betekent eigenlijk: de Moslimbevolking van Europa neemt nog wel een tijdje toe. Meer niet, maar veel verkoop je natuurlijk niet, als je dat zo uitdrukkelijk zegt.

Geen opmerkingen: