zondag 25 oktober 2009

Ik denk dat de cirkel begint te sluiten...

Heel lang geleden, toen dit blog nog maar pas bestond, heb ik eens een postje geschreven over hoe het Westen, in mijn hoogstpersoonlijke opinie, een "superieure cultuur" was (1). Bovendien (denk ik tot vandaag) heeft de luciede linkse kritiek gelijk dat dat alleen betekenis heeft wanneer je kan zeggen waarin die superioriteit bestaat. Bijvoorbeeld is het Westen zeker een inferieure cultuur wanneer het belangrijkste is dat je het aantal echtscheidingen zo klein mogelijk houdt. Maar als je voornaamste criterium is (zoals bij mij) dat je zoveel mogelijk welvaart produceert en naar bredere lagen van de bevolking brengt, dan is het Westen volstrekt superieur. Allemaal alleen maar mijn opinie, hoor: zeker niet van wakker liggen.

De reden waarom het allemaal belangrijk was zat als volgt. We horen (schreef ik toen al) alle dagen over de bedreiging van het Westen door de Islam. Alleen: waar moest die bedreiging vandaan komen? De historische realiteit laat zien dat superieure culturen inferieure culturen bedreigen, en niet omgekeerd. De historische realiteit laat zien dat daarop een belangrijke uitzondering bestaat: als de inferieure cultuur een militaire voorsprong ontwikkelt gebeurt het geregeld dat de superieure cultuur met geweld wordt ingenomen. Maar vermits niemand denkt dat de hedendaagse Islam militair superieur is aan het Westen...

Zo kwamen we bij de conclusie: iedereen die denkt dat het Westen in zijn cultuur en zijn waarden en zo voort bedreigd wordt door de Islam, denkt de facto dat het Westen een inferieure cultuur moet zijn; in die cultuur en die waarden en zo voort dus, in vergelijking met de Islam. En omdat ik dat zonder meer lachwekkend vind heb ik daar al vaak inderdaad flink om gelachen.

En dat was het punt waar de tegenwerping begon: jamaar, het is een demografische kwestie. De bedreiging bestaat er in dat we zullen overspoeld worden in geboortecijfers. Zo was het ook het vertrekpunt van de serie posts over "welke geboortecijfers?". De geboortecijfers in de Islamlanden zijn gecrashed en de geboortecijfers van de Moslims in Europa dalen ook naar het niveau van Westerse geboortecijfers. En nadat dat in allerlei fora (zoals de nieuwsgroep be.politics) voor het nodige gekakel zorgde kregen we, heel geleidelijk, voetje voor voetje, de erkenning dat het er op leek dat dat waar was ook.

Daarmee zijn we bij mijn post van gisteren, waarin ik schreef over hoe de genen van Europa en Noord Afrika al sinds zoveel millennia vermengd zijn, dat we ons echt geen zorgen moeten maken over een instroom aan Noord Afrikaanse genen. En weet je wat de luciede commentatoren van rechts daarop te zeggen hadden (dom rechts houdt zich opvallend gedeisd, mag ik zeggen, volgens mij hebben ze dat van die cijfers eindelijk gecheckt...)? De commentaren van luciede rechts zeggen dat het ook helemaal geen strijd is tussen "genen" maar eerder (zoals lezer Krist bij de post opmerkte) van "memen". Geen rassenkwestie, maar een culturele kwestie.

Maar daarmee is de cirkel wel ongeveer rond! Dat was nu precies het punt van de "het Westen is een superieure cultuur" post! Het lijkt me dat het ongeveer drie en een half jaar heeft gekost om de pogingen om alles achter het cijferprobleem weg te moffelen tot zwijgen te brengen, en weer naar de essentie te komen (2). De vraag is dan: geloof je nu echt zelf dat al onze verwezenlijkingen, kapitalisme, rationalisme, gelijke berechtiging van mannen en vrouwen, politieke bevrijding, seksuele verlichting, technologische vooruitgang en nog vele andere, allemaal afgeschaft zullen worden omdat de waarden van een doodarme, middeleeuwse woestijncultuur, geprojecteerd in een moderne postindustriële cultuur, die allemaal zullen wegblazen?

Kijk, ik kan de Islam één ding nageven. Het bestaat niet - zoals het Christendom zo graag zelf opmerkt, zolang het maar over zichzelf gaat - dat je de mensheid op deze schaal, en deze chronologie kan inspireren zonder dat je één en ander in je mars hebt in de spirituele zin. Precies de zin waarin ik hoop dat de Islam het obscurantisme en primitivisme van zijn huidige "inspiratie"bronnen als Bin Laden zal afschudden, en opnieuw de bijdragen aan de mensheid zal leveren die we ooit van hen gewoon waren. Maar als je werkelijk gelooft dat dat zal gebeuren door dat scenario hierboven...

Uiteindelijk mag je van mij geloven wat je wil. Zelf geloof ik er geen woord van, juist omdat ik vind dat het Westen, naar het meest relevante criterium, vandaag een mijlenver vooropliggende superieure cultuur is. Maar dat had ik al gezegd: in maart 2,006.

-------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/03/hoe-zat-dat-nu-met-die-superieure.html
(2) waarmee overigens niet ontkend is dat ikzelf in dat debat ook één en ander heb opgestoken:
http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2009/09/brad-delong-zou-zeggen-robeys-smackdown.html

2 opmerkingen:

Anoniem zei

I do not think there is any danger of Islam conquering the west. I do see however that Islam (or should i rephrase: people from the Maghreb)has managed to conquer entire parts of some cities. It is this phenomenon which feeds the overall feeling of being invaded. The fact is that, in some neibourhoods, Belgians (to take a familiar example) are no longer at home. We have created ghettos, willingly or unwillingly.And ghettos feed themselves, obviously.
Serge

Koen Robeys zei

Allemaal waar, natuurlijk. Ik denk dat we eens te meer op het punt zijn dat mensen die het over het bovenstaande willen hebben een beetje moeten uitkijken *hoe* ze het zeggen. Want met sommige special effects die ze creëren verbaast het mij werkelijk niet als ze geen gesprekspartners vinden.