woensdag 14 maart 2012

Romney verliest (een stuk van) "het zuiden"

Vandaag hebben Alabama en Mississippi gestemd voor de Amerikaanse voorverkiezingen, en de winnaar is Santorum. Niet zo heel erg verrassend (proberen commentatoren er nu haastig van te maken) omdat zuidelijke staten nu eenmaal erg conservatieve staten zijn, enzovoort, etcetera.

Eén van mijn grootste ergernissen bij voorspellingen is hun neiging om zichzelf veel te lang gelijk te blijven geven. Neem nu: ikzelf! Mijn voorspelling voor de verkiezingen was (en is): het wordt een spannende strijd tussen Obama en Romney, en Obama zal winnen. Natuurlijk kan je jezelf serieus blijven nemen als in dat scenario Romney wint: hoe zou het anders een "spannende strijd" kunnen zijn? Je had het dan gewoon op een redelijke wijze mis, zoals dat nu eenmaal gaat met toekomstvoorspellingen.

Aan de andere kant van het spectrum heb je voorspellingen uit 2007 waarin je aankondigt dat het nog te vroeg is voor Obama om president te worden. De enige manier waarop je nog kan blijven commentaren geven of voorspellingen doen, is in het volste besef dat je het voor het spel doet, de show, zeg maar "het circus", met jezelf in de rol van clown.

Zo ver zijn we nu nog niet. Obama kan nog altijd de verkiezing winnen na "een spannende strijd met Romney". Maar als ik eerlijk ben: we zijn ook niet meer op het punt waarop ik kan doen alsof ik de hele tijd in een kristallen bol zat te kijken. Immers, in mijn wereldbeeld zouden de Republikeinen stilaan eens "bij zinnen komen". Ze zouden zich realiseren dat er "gevaar schuilt in de manier waarop de ware verdedigers van de vrijheid geneigd zijn zich aan te sluiten bij de conservatieven", en zich dan maar weer profileren als ware "verdedigers van de vrijheid". Zelfs in "het zuiden".

Maar dat doen ze niet; tenminste niet op de schaal die ik had verwacht. En dus moet ik toegeven dat mijn wereldbeeld minstens een deel "out of focus" is (zelfs als Obama binnen acht maanden na een spannende strijd wint tegen Romney). Ik vond dat de VS tijdens de Bush jaren geregeerd werden door een wereldbeeld dat goed vergelijkbaar was met het soort wereldbeeld dat je zou verwachten van ayatollahs en mollahs: en dat vind ik nog (kijk waar het ze gebracht heeft). Ik vond ook dat ze dat zelf begonnen door te krijgen, ergens vanaf pakweg 2005 (en dat vind ik nog). Anders dan wereldbeelden van mollahs zijn Westerse wereldbeelden in staat tot zelf-kritiek en -correctie, en dat was precies wat er in de VS gebeurde, en nog steeds: dat vind ik nog. En ik dacht dat die beweging zich ver genoeg zou doorzetten om in het hart van de Republikeinen het herstel in te zetten...

... en ik begin er serieus aan te twijfelen! Romney gelooft niet genoeg en niet op de juiste manier in "het kindeke Jezus en de klokken van Rome" (2)! Abortus is niet moord genoeg, en hoewel hij het inderdaad niet luidop mag zeggen denkt hij te weinig dat homoseksualiteit en overspel best met steniging zou ontmoedigd worden. Want ze mogen natuurlijk wel roepen over "vrijheid", maar zodra het gaat over onderwerpen als "regime change" of allerlei hokus pokus die snel tot "eeuwige waarden" zijn uitgeroepen mag de overheid natuurlijk zijn neus in allerlei zaken steken. Dat blijven ze nog altijd op grote schaal denken, zelfs als de omvang van de ramp nu al enkele jaren recht voor hun neus te kijk ligt.

Daar kan ik inderdaad wel een tikje bitter van worden. De verleiding wordt dan groot om dan maar met volle kracht, dat wil zeggen, "op het niveau van een voetbalmatch", voor Obama te gaan supporteren, en hem van harte een "landslide victory" toe te wensen in november. En ik houd nu al mijn hart vast voor de "bakken tegelijk", waarmee veel liberalen, in de zin van "de ware verdedigers van de vrijheid", weer eens, hun geloofwaardigheid bij het groot vuil zullen zetten, omdat ze er nog "op het niveau van een voetbalmatch" zullen naar kijken als de één of andere mollah de Republikeinse kandidaat wordt.

----------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/01/amerikaanse-presidentsverkiezingen-2008.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2011/10/aangeschoten-wild.html

Geen opmerkingen: