zondag 1 december 2013

Wie trekt de vastgoedmarkt scheef?

Je zal niet verbaasd zijn te vernemen dat ik nog enorm heb lopen piekeren over die "huisjesmelkerij" (1)?Het is fascinerend te zien hoeveel socialer je wordt wanneer je de ellende met je eigen ogen ziet, eerder dan er vanuit de verte iets van te horen! Maar als totale leek in onderwerpen als prijzen, kosten, vereisten en risico's in de vastgoedmarkt is het niet gemakkelijk enige vooruitgang te maken.

Mijn eigen standaardaanpak in het denken (haha!) is doorgaans als volgt. Eerst maak ik een heel, heel ruwe benadering van het onderwerp; op het niveau van waar je je neiging om "hui, watte?" te zeggen toch al verandert in een idee van in welke sector het onderwerp zich bevindt. Lach niet! Dat is hoe ik destijds de cursus van 700+ bladzijden Huwelijksvermogen, Schenkingen, Erfenissen en Testamenten heb verwerkt! Ik had er naar goede gewoonte nog geen blik op geworpen toen de kalender vertelde: nog een zoveel (= beperkt aantal) dagen. Ik weet nog precies waar ik stond, en waar de cursus lag; vanop de grond tot een eind boven de tafel, en hoe ik er een beetje haarkrabbend stond op te kijken. Een paar uur later wist ik van elk van de tien hoofdstukken de titel, waar het over ging, en wat het belangrijkste rechtsartikel er over zei. Nooit van z'n leven dat ik met minder dan 4 of 5 op 20 uit het examen was buiten gegaan. Maar er waren nu eenmaal nog een paar dagen over, dus geleidelijk verder opbouwen en uiteindelijk was het een 15. Voilà.

Dus. De mensen betalen op grote schaal 500 euro per maand voor een krot waar de politie je zou willen uitzetten wegens de brandveiligheid en waar de verwarming niet werkt, omdat ze gewoon niets anders vinden. Waarom zet ik geen gebouw neer van 200 vierkante meter? Het moet alleen maar minder slecht zijn dan dat krot; dus zou dat niet kunnen voor 200,000 euro? Hoeveel appartementen krijg je daarin, waarin minstens een koppel kan wonen, met pakweg desnoods een kindje, een paar jaren, in afwachting van beter. Lukt het met vijf appartementen van 40 vierkante meter? Geen - flauw - be - nul! Maar als dat lukt is dat vijf keer 500 euro per maand, zijnde 30,000 euro per jaar. Dat is 15% per jaar, dus ik mag mijn bouwkost serieus en serieus en nog een keer serieus onderschatten, en het blijft een interessant idee.

Dus waarom doe ik het niet? Of veel beter, waarom doen de mensen die dit soort dingen wel weten het niet? Ik kan alleen maar raden, maar volgens mij zal het de schuld van de overheid zijn! Echt waar! Ik kan niets anders verzinnen dan een enorme miserie om plaats te vinden waar je mag bouwen, bouwvergunningen, belastingen, inspecties, reglementen, kosten, nog meer belastingen, normen, filosofische overwegingen, politieke tegenwerking, en vooral, veel bescherming van de huurder. Heel, heel veel bescherming van de huurder.

En het resultaat is dat niemand die gebouwen met zes appartementen bouwt en de "beschermde" huurder woont noodgedwongen in een krot waar de brandweer ze zou willen uitzetten wegens de brandveiligheid.

Hmmmmm... Maar... dan is het de schuld van de politiekers! Nee, dat kan niet. Ik heb het! Het is de schuld van het kapitalisme.

--------------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2013/11/filosoferen-over-huisjesmelkerij.html

1 opmerking:

Anoniem zei

Koen,
Een nieuwbouwwoning voor 200.000 euro. Moet zeker kunnen. Voorbeeld? Vorig jaar kon je in het Nieuwsblad lezen : "Met Modus trekt Groep H de kaart van betaalbare nieuwkoopwoningen. Het Modus-concept biedt geschakelde woningen aan van maximaal 200.000 euro, inclusief een grondperceel van ca. 150 m², de kosten, en een afgewerkt huis met een totale bewoonbare oppervlakte van 100 m²
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110511_025
Slechts ééb woning dus voor dit geld. Maar aan een "uitgespaarde" huurprijs van 500 eur x 12 = 6000 eur / jaar geeft dit een rendement van 3%".
Nog altijd beter dan een "kasbon" op 10 jaar die u nu een netto-rendement geeft van 2,05 %.

Het geeft enkel maar aan hoe "klein" de marges zijn...en hoe onoverkomelijk de regels, taksen belastingen en diets meer.

Willy H.