zondag 24 oktober 2010

Een Beursvoorspeller!

Volgens een artikel in De Standaard heeft de Vlaamse prof in de computerwetenschappen Johan Bollen een formule ontdekt om de koers van de Dow Jones te voorspellen:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G5A3191L9

Nu zal je me misschien genoeg kennen om te weten dat ik daar nogal sceptisch op reageer (1). Toch is het zo dat "mijn" "filosofie" van de onvoorspelbaarheid (héél veel aanhalingstekens; bijvoorbeeld omdat veel van wat "ik" zeg rechtstreeks volgt uit les één, hoofdstuk één, paragraaf één van de "portefeuilletheorie"; verder ook is "mijn" idee ontstaan in de wisselmarkt, terwijl we het nu over de beurs hebben; etc) best wel over uitzonderingen durft nadenken. Bijvoorbeeld als we lezen dat de voorspelling gebaseerd is op het meten van de "gemoedstoestand van de mensen".

Koersen, moet je weten, hebben doorgaans veel meer te maken met psychologie dan met economie. Dat verandert overigens niet als je dat niet begrijpt, verder ook niet als je het niet leuk vindt - dat heeft er allemaal niets mee te maken. Dus ik zou me kunnen inbeelden dat de professor iets ontdekt heeft: en dan zal blijken dat we allemaal iets interessants hebben bijgeleerd: maar dan over de psychologie.

En al die belangstelling die er na enkele experimenten blijkbaar is uit alle financiële hoeken van de wereld: die zal volgens mij OFWEL al heel snel weer teleurgesteld worden, OFWEL nodig zijn om zoals iedereen weer in dezelfde toestand van onzekerheid terecht te komen.

Want dat was in feite het allereerste inzicht van die eerste post onder voetnoot (1). Ik geloof inderdaad niet in financiële voorspellingen: waar wat doet mijn geloof er toe? Maar ik "wéét" dat een financiële voorspelling niet tegelijk waar èn publiek bekend kan zijn. Want zodra een voorspelling tegelijk waar en publiek bekend is zal ze niet langer bewaarheid worden in de toekomst (zoals voorspeld) maar wel onmiddellijk.

Dat is nu juist wat ook voortvloeit uit die allereerste les portefeuilletheorie. Dus voorwaar, voorwaar ik zeg u, financiëel gesproken zal er van al de sensatie (een vlugge greep uit Google Blogs leert dat het internet er al vol mee staat) al heel snel niet veel meer te merken zijn. Ik hoop evenwel dat het nieuw psychologisch inzicht erg interessant zal blijken.

---------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/11/financile-voorspellingen.html
EN http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2010/10/die-financiele-voorspellingen-toch.html

Geen opmerkingen: