dinsdag 1 oktober 2013

Tien jaar geleden al!

De hele tijd terwijl ik aan schrijven, copiën en pasten was bij het postje van gisteren, over mijn voorspelling van drie jaar geleden dat de tegenstand tegen de euro wel vanzelf zou wegebben (1), zodra genoeg mensen maar nooit iets anders in hun leven hadden gekend, bleef er iets door mijn hoofd zeuren.

Je weet wel, de euro was in feite een heel-ondemocratische beslissing, genomen door politiekers, en op heel veel plaatsen recht tegen de mening van het volk in. Alleen, de reden waarom het tegen het volk in toch gebeurde lag (min of meer) bij het feit dat de mening van het volk nu eenmaal niets te maken had met de werkelijke voor- en nadelen van de euro, maar wel bij het feit dat mensen het geld verkiezen dat ze altijd hebben gekend. En dus, was mijn theorie van drie jaar geleden (2), zou de tegenstand wel afnemen, naarmate de huidige generatie dinosaurussen zou uitsterven, en geleidelijk vervangen worden door jonge en frisse geesten.

En dat zou dan "Democratie met terugwerkende kracht" zijn! De politiekers hadden niet gekozen voor wat het volk wou, maar wat het zou willen, indien we maar lang genoeg wachten! Ja, het was behoorlijk schamper bedoeld, maar het drukte toch ook wel een beetje een verwachting van me uit. En wat er nu de hele tijd bleef doorzeuren was het idee dat ik dat allemaal al eens eerder, heel veel eerder had gezegd...

En jawel, hoor! Op de kop af tien jaar geleden. Hier is het google-ID (of hoe dat ook heet):

https://groups.google.com/forum/?hl=nl#!searchin/be.politics/robeys$20euro$20aanvaarding/be.politics/BeA5HzE4nsM/F7YC6IM5bDYJ

Dat was uit de tijd van de "nieuwsgroepen"; een (terzijde) fantastisch eerste medium voor publieke discussies, helaas helemaal tenonder gegaan aan de anarchie van het "open" karakter". Destijds vroeg ik me af of dat dan "pré-democratie" zou zijn. Natuurlijk vraag ik me dat nog steeds af. Natuurlijk zit ik er ook nog steeds een beetje schamper op te kijken. Als we de historiek van het idee even uitzetten naast de cijfers van het grafiekje van gisteren krijgen we ongeveer het volgende.



Hmmmm... Als ik zo eens naar de reacties van destijds kijk, niet echt een tsunami aan commentaren die opmerkten dat dat best wel eens zou kunnen kloppen. Ik weet het! Het was eigenlijk maar triviaal...

------------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2013/09/heimwee-naar-de-deutschmark.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.be/2010/02/democratie-met-terugwerkende-kracht.html

Geen opmerkingen: