donderdag 28 november 2013

Wish me luck! Ik ga Speculeren! Op Nyrstar!

Het is gebeurd voor een bedrag dat ik heb betaald met mijn maandloon, hoor, en van wat overblijft kan ik misschien nog wel de maand rondkomen ook. Dus je hoeft je geen zorgen om me te maken als het misloopt; en als ik de volgende weken juichend kom opscheppen, nee, het zal niet zijn omdat ik er rijk van ben geworden.

Het is ook niet gebeurd op basis van "huiswerk maken". Dus ik weet niet of, laat staan hoeveel, winst Nyrstar maakt, de verhalen over faillissementen van hun leverancier (die ze wel al betaald hebben) of het bedrijf zelf iets voorstellen, en zo ja, wat er nog zou kunnen overblijven. Kortom, het is gebeurd zoals het bij bijna iedereen gebeurt, en de kans is dan ook reëel dat het afloopt zoals het bij bijna iedereen afloopt: geld kwijt. Daarom heet het ook "speculeren"; het is een gok, het inzetten van je rouletteballetje op het feit dat uitgerekend nu de verkopers zullen ophouden met verkopen. I wish me good luck.

Tenslotte is het ook niet gebeurd overeenkomstig mijn eigen belangrijkste regel: koop wanneer iedereen zegt dat het alleen maar kan zakken, en verkoop wanneer ze er tot in de bridgeclub over praten. Want neem gerust een kijkje op de forums, het klinkt er nog steeds van "het komt altijd weer goed" (!) en "het zijn de speculanten die Nyrstar om zeep helpen om het zelf goedkoop op te kopen" (!!). Rood alert! Dat betekent dat er nog altijd héél veel zijn die er vandoor kunnen. Dus oeioeioeioeioei...

En toch. Als je afgaat op de krantenartikelen, dan is het wel al zover. De ene ratingverlaging na de andere, "de ster is gedoofd", "de strategie is mislukt" en vele, vele andere. Ergens zegt iets in mijn hoofd dat er op de forums altijd wel een paar mensen zullen blijven beweren "dat het altijd weer goed komt", zoals er tot vandaag mensen zijn die denken dat het nog wel goed komt met Fortis. Of Dexia! Of LHSP! Of Eurotunnel! Of Innogenetics! Of Superclub! Of Stilfontein! Of de Russische Tramlijn! Hé, ik vind hier in een oude schoendoos zowaar een halfverrotte tulpenbol; waar zou die nu toch vandaan komen?

Soit. Ik heb ze dus maar gekocht, volgens de redenering dat de kranten, in hun functie van kompas dat altijd weer naar het zuiden wijst, meer representatief zijn dan de beleggerscommentaren. Met kosten inbegrepen (ik zit op zo'n antiek platform waar het ongeveer een percent kost) heb ik ze aan 2.1390 euro; ze zullen 2.12 gestaan hebben toen de transactie doorging. Ik hoop dat ik er ergens, de komende weken of maanden vreselijk zal kunnen over komen opscheppen. Ik zal dat doen met mijn meest zelfgenoegzaam gezicht en op mijn meest onuitstaanbare toontje, en ik zal beweren dat het komt omdat ik het allemaal zo goed gezien heb. Geheimpje? Niet verklappen?

Daar zal dan geen woord van waar zijn.

Weet er trouwens iemand of Nyrstar eigenlijk wel winst maakt?

Geen opmerkingen: