zaterdag 20 februari 2010

Een foto uit de Eerste Wereldoorlog!

Via via stuit ik op een foto uit de Eerste (!) Wereldoorlog, hiernaast. Het is niet het soort spectaculaire foto waarmee je nieuwe historische inzichten zal ontdekken, maar het blijft toch iets fascinerends hebben, zo'n foto uit (naar ik me laat vertellen) 1,918. Je ziet vijf gezichten, even peinzend, lachend of zelfbewust naar de camera kijken, alsof wij het zelf waren. Want natuurlijk is voor hen het jaar 1,918 even reëel als voor ons het jaar 2,010 is, en natuurlijk staan ze er geen moment bij stil dat dat moment van hun leven een kleine eeuw later op deze manier weer tot leven komt. (Een beetje zoals wij, die veel meer leven in een wereld waarin beelden worden gemaakt en opgeslagen, ons niet echt inbeelden hoe rond 2,100 misschien onze kleinkinderen wel naar onze foto's staren: "is die griezel de man die destijds die postjes over onze mama op het net zette?".)

Je ziet vier mensen in een ordentelijk uitzien militair uniform, en van de vijfde, de man zittend in het midden, is het me niet duidelijk. Ik vermoed dat dat een Belg is, al dan niet in een uniform of gewoon een overjas, en de rest zijn dan Britten. Dat vermoeden is gesteund op een tekst in handschrift op de achterkant, dat ik met een tikje moeite ontcijfer als volgt:

"To my great (?) friend Will Gavory [of Will Savory; ik kan het niet zeker zeggen], souvenir of our sojourn in Kerkhove, near Avelghem - W Flanders. From a Flamish (sic) boy Gerard Ketele already in his home in Roulers."

En Gerard Ketele, dat is dan de overgrootvader van kleuter Sarah, peuter Thomas en baby Simon. "Roulers", dat zal wel "Roeselare" zijn, neem ik aan? En tenslotte, als ik dan toch probeer iets te "leren" uit mijn "historisch document"... Je ziet op het eerste zicht een toch wel zwaar kapotgeschoten kerk op de achtergrond. Dus je intuïtie vraagt je dat het een foto is uit het legendarische Ieper, zodat je al je beelden over die oorlog weer eens netjes bevestigd ziet. Maar een blik op Google maps leert dat Avelgem een serieus eind van de kust verwijderd ligt. Ik veronderstel dat de historici ook wel wisten dat een veel groter deel van Vlaanderen dan alleen "bachtem de Kupe" plat lag. Maar ik wist het niet.

Geen opmerkingen: