woensdag 17 februari 2010

Erger dan fout: irrelevant

Zoals gewoonlijk kruifel ik, vermoeid na een lange werkdag, over het internet, en zoals gewoonlijk bezoek ik nogal wat sites van "liberale" strekking. En ineens bekruipt me een gevoel van ontmoediging. Voor ongeveer de tienduizendste keer lees ik een litanie die naar ik vrees heel weinig geloofwaardigheid heeft. Natuurlijk heeft ze die geloofwaardigheid wel in de ogen van de mensen die steeds weer dezelfde litanie neerschrijven en er op elkaars blogs de verschillende versies van lezen: anders zouden ze het niet schrijven. Maar als ik denk aan hoe het er uitziet door de ogen van een hoop andere mensen, waaronder ongetwijfeld ook een hoop liberalen...

Zo moet ik terugdenken aan post van een tijdje geleden (1), waarin newborn Christians (of zoiets) de bijbel als letterlijke waarheid lazen. En het ging over de totale verbazing van de schrijver van een boek dat ik had gelezen, toen hij in een nochtans heel theologisch college de één of andere contradictie probeerde weg te verklaren en als droge commentaar van een hooggeleerde eminente professor kreeg: misschien had de bijbelauteur het hier gewoon mis?

Dat gevoel krijg ik stilaan ook bij het lezen van altijd weer diezelfde teksten, die bij alles wat er gebeurt proberen te vertellen dat het de schuld van de overheid is. En kijk nu, ik moet ook terugdenken aan de litanie die afkomstig is van een niet altijd snugger links, en die er zo goed op lijkt (2). Waar ook ter wereld er nog armoede en honger is speuren ze alle archieven uit tot ze maar een Westerling hebben gevonden die er naar de lucht heeft gekeken, en hop! De armoede is de schuld van het Westen!

En op dezelfde manier zoeken onze liberale bloggers alle mogelijke deelaspecten van de crisis op, en omdat er in onze wereld nu eenmaal altijd wel ergens één of andere link met één of andere overheid is, hop! Het is de schuld van het Wes- oeps, ik bedoel, van de overheid, uitroepteken. En ja, ik wéét dat er allemaal modellen en redeneringen zijn die dat al lang hebben aangetoond: dat is nu juist het probleem. De Waarheid is al lang afgekondigd en het enige dat de feiten nog kunnen is die Waarheid bevestigen - dat is nu precies wat onze bijbelanalysten en niet zo snuggere Marxianen van hierboven ook doen. Allemaal zijn ze perfect in staat de simplismen van de anderen te doorzien, maar nooit die van henzelf.

En dus krijg je lange, geleerd uitziende analyses over bankiers die overdreven risico's hebben genomen omdat ze "wisten dat de overheden hen uit eventuele problemen zouden halen". Terwijl het niet de eerste keer zou zijn dat er één woede aanvallen krijgt als je er op wijst dat ze nog veel meer overdreven risico's hebben genomen omdat ze wisten dat ze met ettelijke tientallen miljoenen dollar aan bonussen en toplonen comfortabel zouden met pensioen gaan - allemaal in de veronderstelling dat het eerst nog moest fout lopen.

Maar ik vind het jammer. Als Marxisten vandaag aandringen dat alles moet gezien worden in termen van "het is de schuld van het kapitalisme", dan is er mij niet veel aan gelegen als er geen kat nog naar kijkt. En als er mensen zijn die vinden dat de hele wereldgeschiedenis de uitdrukking is van het woord gods, dan is er mij ook niet veel aan gelegen als er geen kat nog naar kijkt. Maar als de liberalen zichzelf in een positie wringen waarin niemand nog geïnteresseerd is in de zeer belangrijke dingen die de liberalen nu eenmaal te zeggen hebben, dan maken ze daarmee een heel grote fout. En veel erger dan fout, dan maken ze hun eigen teksten en blogs en ideeën irrelevant.

-------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/08/de-splinter-en-de-balk.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2006/09/de-opvallende-parallel-tussen-dom_26.html Maar for the record: om echt dom rechts (of links) te zijn moet je er wel ook nog om beginnen schelden

1 opmerking:

Axxyanus zei

Dat gevoel heb ik ook wel redelijk vaak. Je hebt sympathie voor een bepaalde strekking maar niet in die mate dat je er je intelligentie voor overboord wil zetten. Als je dan merkt dat er onzin vanuit die strekking de wereld wordt ingestuurd dan erger je je daar meer aan dan aan onzin in het algemeen. o.a. omdat daarmee de goede ideeën vanuit die strekking mee onder vuur komen.