donderdag 1 juli 2010

Veel vragen...

Geert Noels heeft op zijn blog een post gezet die een goed voorbeeld is van iets waarmee ik al vaak een probleem heb gesignaleerd:

http://www.econoshock.be/2010/why-markets-are-a-bad-indicator/

Let wel, ik ben al vaker tot de conclusie gekomen dat vrije markten een "slechte indicator" kunnen zijn. Maar in dit geval zegt Geert achter elkaar (a) de markten zijn volgens Krugman niet erg bezorgd om inflatie, zoals je kan zien aan het feit dat lange termijn rentes erg laag staan, maar (b) dat komt voor een groot deel omdat de markten "gemanipuleerd" zijn. En dus, denk ik te begrijpen, zijn de markten géén goede indicator voor de inflatievrees, en dus is er alsnog wèl dringend nood aan monetaire orthodoxie.

Terwijl de andere kant van dit debat, met Paul Krugman op kop, nu juist denkt dat de overheden meer moeten doen, en desnoods ten koste van oplopende tekorten, om te vermijden dat de zwaar geteisterde economie helemaal de dieperik inknalt.

Dus ik heb er een nogal kritische commentaar geschreven. Zoals iemand me "in real life" vertelde doe ik blijkbaar nogal "submissief" naar het blog van Geert Noels toe (uim, wel, hij heeft 100 keer meer lezers dan ik èn het lijkt me heel serieus), dus je ziet, het kan anders. En de kritische vraag die ik daar, zoals eerder hier, stel is ongeveer als volgt.

Als we een gegeven economie op gang moeten houden door de schulden van, zeg, 100 naar 200 te laten stijgen, dan kan iedereen (ik echt ook, hoor!) zien dat dat niet echt comfortabel is.

Maar als we door het constant houden van een gegeven schuldniveau zouden meemaken dat de onderliggende economie in productie (en dus terugbetalings-) kracht halveert, dan ziet de orthodoxie daar blijkbaar geen graten in.

Zelfs niet als we in het passeren op het punt kunnen komen waar de VS regering zich afvraagt "hoe ze haar bevolking zou kunnen voeden" (1). Daar moeten we ons klaarblijkelijk allemaal niet teveel van aantrekken, want als de overheid toch tussen komt zouden er wel eens erge dingen kunnen gebeuren!

Kijk, ikzelf ben natuurlijk niet in een positie om een doordachte keuze tussen beide modellen te maken. Maar ik zie toch een grote assymetrie in de kracht waarmee beiden dit soort problemen te lijf gaan. Ik wil gerust geloven dat er meer kan dan "de markten zijn gemanipuleerd" en "anders zal er iets heel ergs gebeuren" - maar dat zou ik stilaan dan echt ook wel eens willen zien.

-----------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2009/07/remember-een-inktzwart-scenario.html

Geen opmerkingen: