donderdag 29 juli 2010

Baby Simon is niet langer een baby!

De toenmalige babies Sarah en Thomas waren allebei erg laat in allerlei ontwikkelingen, zoals spreken en stappen. Voor mij is een kindje een baby tot het ofwel kan spreken, of lopen. En als dat allebei erg lang duurt, dan noem ik ze "peuter" zodra ze 18 maanden worden. En bij zowel de toenmalige baby's Sarah als Thomas dacht ik dat het zo ver zou komen, tot ze op de valreep het woord "mama" uitbrachten toen ze hun mama ook echt zagen, en dus bewezen bewust een correct woord te kunnen gebruiken.

Baby Simon is vorige week 15 maanden geworden. En hij ontwikkelt zich veel sneller dan zijn broer en zijn zus: sinds weken kan hij heel goed stappen aan het handje, en de laatste weken kan hij zelfs één, of twee of zelfs drie pasjes alleen doen - als hij zich daarna maar in je armen kan laten vallen. En dus dacht ik: weldra staat hier een postje van "Baby Simon is niet langer een baby!", en dan zal de geschiedenis zich netjes herhaald hebben (1).

En nu zijn we zo ver! Alleen niet om de reden die ik gedacht had. Wat er gebeurd is, is dat de auto de oprit oprijdt, en daarin zitten de kleuters Sarah en Thomas, en baby Simon. En de auto stopt en mama springt er enthousiast uit en roept "hij heeft papa gezegd! Hij heeft papa gezegd!".

Ik sta er een tikje fronsend bij - we hadden geen enkele reden om aan te nemen dat hij vorderingen maakte met spreken, dus... ? Maar ik open de deur (er zitten drie ukken te wachten) en baby Simon (die juist aan die deur zit) steekt zijn handje naar me uit, het vingertje wijzend, en zegt "papa!".

Ik kan mijn oren niet geloven. "En hij wijst, hé!" zegt mijn vrouw. "We rijden binnen, ik zeg, kijk daar is papa, en Simon wijst en zegt papa!"

"Papa" zegt baby Simon intussen, tevreden op de arm van een papa die hem natuurlijk extra veel knuffels geeft. Hij heeft net ook in zijn eentje vijf stapjes gezet, en hij kan ook al heel lang flink helemaal alleen staan, maar toch, hij heeft onmiskenbaar begrepen wat de klank "papa" betekent en hij kan die uitspreken in de juiste context. In feite zegt hij het wel een beetje als "bapa" of "baba" maar het blijft onmiskenbaar.

En daarmee is baby Simon niet langer een baby! We wensen peuter Simon heel veel succes in de wereld van de peuters, waarin zijn zus en zijn broer hem zo succesvol zijn voorgegaan. Nu hij stilaan beter begint te slapen is hij er helemaal klaar voor, en wij ook. De tekenen zijn nu al dat hij een actieve, nieuwsgierige en goedlachse peuter zal zijn. En mama en papa zijn apetrots op hun twee flinke kleuters en hun groot klein peutertje...

-----------------------------------
(1) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2007/01/baby-sarah-is-niet-langer-een-baby.html
(2) http://speelsmaarserieus.blogspot.com/2008/11/baby-thomas-is-niet-langer-een-baby.html

Geen opmerkingen: